۳ مرحله قضایی مزایده ملک ورثه ای

مزایده ملک ورثه ای به عنوان آخرین راه به خانواده‌ها و میراث برانی که نمی‌توانند با یکدیگر توافق کنند پیشنهاد می‌شود. برای رفتن ملک به مزایده نیاز است تا دستور فروش ملک از سوی مراجع قضایی صادر شود.

در این ویدئو، حجت نظری وکیل ملکی به شما درباره ۳ مرحله قضایی مزایده ملک ورثه ای آموزش می‌دهد. در عین حال می‌توانید با مراجعه به شبکه اجتماعی معرفی شده در این صفحه با ایشان چَت کنید.

می‌توانید این فایل ویدئویی را با حجم و کیفیت دلخواه خود، از این لینک دانلود بفرمایید.

بررسی ۳ مرحله قضایی مزایده ملک ورثه ای

مرحله اول، دریافت گواهی انحصار وراثت است.
مرحله دوم، تحریر ترکه است.

مرحله سوم نیز تقسیم ماترک یا اموال متوفی است

روش دریافت گواهی انحصار وراثت

خاصیت این گواهی این است که به لحاظ قانونی ورثه را مشخص می‌کند و برای خرید و فروش و بهره‌برداری از دارایی مرحوم، مورد نیاز است. برای این که گواهی انحصار وراثت دریافت کنید می‌توانید به نزدیک ترین شعبه شورای حل اختلاف محل زندگی فرد مراجعه کنید و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را ثبت نمایید. اما به چه مدارکی نیاز دارید؟

1- برای ثبت درخواست صدور گواهی انحصار وراثت لازم است که با مراجعه به اداره ثبت احوال شناسنامه متوفی را باطل و گواهی فوت او را دریافت کنید.

2- اشتشهادیه محضری بگیرید، یعنی اسامی وارثان را لیست کنید و با دو شاهد که از قبل ورثه را می‌شناسند به دفتر اسناد بروید و اشتشهادیه را ثبت محضری کنید.

3- اصل و کپی برابر اصل شده شناسنامه های ورثه را به دادگاه ارائه دهید.

4- با نامه صادر شده از سوی مراجع قضایی به اداره ثبت احوال رفته و استعلام این اداره در مورد ورثه متوفی را دریافت کنید. البته در برخی شهرها نهاد قضایی و ثبت به صورت الکترونیکی این امر را انجام می‌دهند.

5- آگهی روزنامه منتشر کنید. البته رویه جدید این است که خود نهاد قضایی با دریافت هزینه آگهی منتشر می‌کند تا اگر کسی ادعای ارث میراث دارد به این اداره مراجعه نماید.

با اجرای این 5 مرحله، گواهی انحصار وراثت دریافت می‌شود.

تحریر ترکه چیست

مرحله دوم صدور دستور فروش ملک ورثه‌ای، تحریر ترکه است. یعنی مشخص کنیم متوفی دقیقا چه اموال و یا بدهی هایی داشته است. برای این امر باید دادخواست تحریر ترکه را به مرجع قضایی تقدیم کنیم. دادگاه برای تعیین اموال و بدهی‌ها کارشناس تعیین می‌کند. این کارشناس با استعلام از ادارات دولتی و بررسی اسناد و مدارک و اظهارات ورثه لیست اموال و دیون را مشخص می‌کند.

تقسیم ماترک

ماده 325 قانون امور حسبی می‌گوید، هر یک از ورثه پس از تقسیم، مالک مستقل سهم خود خواهد بود و هر تصرفی که بخواهد می‌نماید و به حصه دیگران حقی ندارد. برای محقق شدن این امر باید مالیات بر ارث را پرداخت کنید تا اموال متوفی طبق قانون ارث به هر یک از ورثه منتقل شود.

در نهایت اگر متوفی ملکی داشته باشد، وارثان در این ملک با هم شریک مشاعی می‌شوند، مثل هر شریک مشاعی دیگری نیز حق دارند از ادارات دولتی شامل ثبت اسناد، شهرداری و قوه قضائیه درخواست افراز داشته باشند یا اگر ملک قابلیت افراز نداشت، درخواست دستور فروش از نهاد قضایی را مطرح کنند.

صدور دستور فروش یا همان مزایده ملک ورثه ای

در نهایت حاصل اجرای ۳ مرحله قضایی مزایده ملک ورثه ای صدور دستور فروش است. همان طور که در ویدئوی فوق تاکید شده است دستور فروش قابل اعتراض نبوده و لازم است اجرا شود. دستور فروش به اجرای احکام رفته و مقدمات برگزاری مزایده انجام می‌شود. آنچه گفته شد اصولا یک کار اداری یک ساله است.

لازم به ذکر است که ارائه این خدمات و بر عهده گرفتن وکالت شما در این زمینه برای ما امکان پذیر است. می‌توانید با وکیل نظری در شبکه اجتماعی معرفی شده ارتباط برقرار کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *