5 اصل مهم در مذاکره خرید و فروش ملک

مذاکره خرید و فروش ملک یکی از مهمترین مذاکرات اقتصادی است چرا که مسکن گران قیمت ترین کالای دارای مصرف عمومی است که اکثر انسان ها در دوران زندگی خود باید یک بار به عنوان خریدار، فروشنده یا همراه در جلسه مذاکره آن شرکت کنند.

این حرف شاید عجیب باشد که یک کارشناس املاک درباره کنترل خشم به دیگران توصیه کند. به نظر می‌رسد که چونین مباحثی بیشتر در حوزه تخصص یک فرد تحصیلکرده در رشته روانشناسی یا مشابه آن باشد. من سعید زمانی هستم، کارشناس املاک و این بار می‌خواهم درباره کنترل خشم و هیجان در جلسه مذاکره خرید و فروش ملک برای شما بگویم.

درصورت تمایل می‌توانید از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در این صفحه با من گفت و گو کنید یا با روش های مطرح شده در این لینک از ما برای جلسات مذاکره خرید و فروش ملک خود دعوت به عمل بیاورید: کارشناسی قیمت ملک و همراهی در جلسه قرارداد

بارها دیده‌ام که بسیاری از معاملات به علت خشم و هیجان طرفین در حین انجام مذاکرات به هم می‌خورد. باید این هیجان را کنترل کرد. اما از چه راهی؟ آگاهی نسبت به روش‌های معمول مذاکره در جریان جلسه مذاکره خرید و فروش ملک به شما کمک می‌کند کمتر هیجان زده یا خشمگین و عصبانی شوید.

مذاکره خرید و فروش ملک

شماره ۱: زدن توی سر مال در جلسه مذاکره خرید و فروش ملک

به خصوص بازاری‌ها و معامله گران سنتی به شدت طرفدار این تکنیک برای ارزان‌تر خریدن یک ملک یا کالا هستند. به عنوان خریدار مقابل شما می‌نشیند و می‌گوید: فلان جای ملک شما پرتی دارد. کلا قناس است. صدای اتوبان دارد. نورگیر ضعیف است و غیره. شما توی دل‌تان حرص می‌خورید که مرتیکه(زنیکه) بی‌اخلاق اگر این همه ایراد دارد چرا برای خرید آمدی؟ و دل‌تان می‌خواهد با حرص جلسه مذاکره خرید و فروش ملک را ترک کنید. اما هدف طرف مقابل چیست؟

او می‌خواهد از شما تخفیف بگیرد و همه این‌ها بهانه است. شما اگر مجبور به فروش باشید مثلا جای دیگری تعهد مالی داده باشید، پس مجبور می‌شوید، تخفیف بدهید، اگر هم کوتاه نیایید که تکلیف روشن است، یا ایشان افزایش قیمت می‌دهند یا شما جلسه را ترک می‌کنید. یکی از دلایلی که توصیه می‌کنم همیشه اول ملک خود را بفروشید و بعد به جلسه خرید بروید همین است. اینکه دست شما پر باشد و جایی بدهی نداشته باشید.

تخفیف هم همیشه یک بازه منطقی دارد، اگر خریدار شما گمان می‌کرد ملک شما خیلی کمتر می‌ارزد اصلا برای جلسه خرید ملک از شما نمی‌آمد. پس به نظر من هیچ وقت در مذاکره خرید و فروش ملک بیشتر از 5 درصد تخفیف معنا و مفهوم ندارد، مگر اینکه خود شما قیمت اولیه را اشتباه محاسبه کرده باشید.

 

شماره ۲: ناله کردن درباره بی‌پولی در مذاکره خرید و فروش ملک

این کار را هم خریداران و هم فروشندگان، زیاد انجام می‌دهند. در جلسه درباره فشار مالی روی خودشان و اینکه اگر تخفیف ندهی، یا پول بیشتر ندهی، من نمی‌توانم معامله کنم، سخنرانی‌های طولانی انجام می‌دهند. منطق می‌گوید اگر کسی این همه مشکل داشته باشد اصلا پای معامله نمی‌آید. پس باز هم صبور باشید و اجازه دهید تکنیک‌های خود را استفاده کند ولی زیاد کوتاه نیایید.

در این زمینه یک فروشنده ملک در املاک خودمان را به خاطر می‌آورم که حتی برای کمیسیون نیز به همین ترتیب چانه می‌زد، ساعت ها چانه‌زنی کرد تا کمیسیون کمتری بپردازد و دائم از فقر و نداری ناله می‌کرد.

این شاید قدیمی ترین تکنیک برای کمتر پول دادن باشد، در مقابل آن شما هم می‌توانید کمی نقش بازی کنید و از مسائل و هزینه های تان بگویید، هرچند که برخی از مردم این رفتار را اصلا در شان خود نمی‌دانند.

شماره ۳: حرف زدن زیاد در مذاکره خرید و فروش ملک

با این روش، که مخصوص حرفه‌ای ها است، ساعت‌ها مغز شما را تحت فشار قرار می‌دهند، نهایتا شما خسته می‌شوید و ارزان‌تر می‌فروشید یا گرانتر می‌خرید تا فقط آن جلسه سخت و فشار روانی تمام شود!

این روش کار فقط درباره سیستم‌های کنترل کننده مغز است. بسیاری از مردم نمی‌دانند ریشه علمی موضوع در کجاست اما همیشه کار خود را با بیش از حد صحبت کردن پیش می‌برند و به خواسته‌های خود می‌رسند.
در این مورد دیگر کوتاه نیایید، در مذاکره خرید و فروش ملک وسط حرف شان بدوید و فضای ذهنی خود را تغییر دهید. حتی تلاش کنید بین حرف‌شان، کلماتی بگویید که مغز شما به ساکت شدن عادت نکند. اگر ساکت شوید احتمالا یا عصبانی می‌شوید و جلسه را به هم می‌زنید یا آرام هستید و بیش از حد در مقابل ایشان کوتاه می‌آیید.

شماره ۴: یک کلام نباشید

مذاکره خرید و فروش ملک، یک مذاکره سخت است. تقریبا در همه جای دنیا هم اوضاع همین است. حتی در امریکا بسیاری از نویسندگان و آموزگاران سرمایه‌ گذاری، درباره مذاکرات ملکی خود کتاب می‌نویسند پس این حرف که چانه زنی فقط رسم ایران است غلط است.

هنگام قیمت گذاری، طوری قیمت بدهید که برای خود و طرف مقابل جای بحث و چانه‌زنی بماند. این شیرینی کار املاک است. خوب است در زمینه مذاکره در اتاق قرارداد بیشتر مطالعه کنید، بدانید که حتما در این صفحه نیز مطالب بیشتری در این زمینه خواهیم گفت.

شما باید برای خرید و فروش و معاملات ملکی خود استراتژی داشته باشید تا از این بازی برنده بیرون بیایید و از بازار سود کنید، برای شما صرفا بحث کردن در مذاکره خرید و فروش ملک کافی نیست. بخش سرمایه گذاری سایت ملک شناسی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

شماره ۵: یک همراه حرفه‌ای ببرید

یک همراه خود در جلسه قرارداد ملک برای شما چند فایده مهم دارد. یکم اینکه به خود شما جسارت می‌دهد که حرف بزنید، معمولا آدم های تنها نیاز به شجاعت بیشتری برای صحبت کردن دارند. دوم اینکه می‌توانید قبل از جلسه مذاکره خرید و فروش ملک همه موارد را با فرد همراه خود چک کنید تا در صورت لزوم، اگر مکته‌ای خاطرتان نماند، ایشان به شما یادآوری کند. سوم می‌توانید یک کارشناس قیمت گذاری و یا یک مشاور حقوقی با خود ببرید، هر کدام از بخش ها که در آن ایراد دارید.

لازم به یادآوری که گروه ملک شناسی تا کنون به ده ها خریدار و فروشنده ملک کمک کرده است که معامله امن و پر سودی داشته باشند.

کارشناسی قیمت ملک و همراهی در جلسه قرارداد ملکی توسط تیم ملک شناسی

 

مطالب مرتبط:

قرارداد ترکمانچای پیش خرید آپارتمان از اشخاص و تعاونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *