پرداخت و دریافت کمیسیون املاک و 4 نکته مهم

پرداخت و دریافت کمیسیون املاک میان دفاتر املاک و مشتریان آنان یکی از مهمترین چالش هایی است که باعث می‌شود فعالان بازار مسکن دچار دردسر شوند، زیان ببینند یا سود ببرند.

من سعید زمانی، کارشناس املاک هستم. کامنت شما برای من عزیز است. برای مشاوره با من لطفا به شبکه اجتماعی معرفی شده در این پست پیام بدهید.

در این ویدئو به کمیسیون دفاتر املاک، میزان آن و تکنیک های رفع مشکل پرداخت و دریافت کمیسیون پرداخته ام:

می توانید این ویدئو را با حجم و کیفیت دلخواه خود از این لینک دانلود بفرمایید.

 

کمیسیون توافقی

اولین موضوع در زمینه پرداخت و دریافت کمیسیون املاک این است که برای کمیسیون توافقی گام های مهمی از سوی هر دو طرف ماجرا برداشته شود. یعنی هم مشاوران املاک میزان دستمزد خود را شفاف به طرفین اعلام کنند و هم مالکان درک کنند که میزان پرداختی باید با کیفیت خدمات دریافت شده مطابقت داشته باشد. روشن است که بسیاری از مشاوران املاک به اندازه ای که انتظار دریافت کمیسیون و دستمزد دارند برای طرفین کار انجام نداده اند.

این پارگراف از مطلب را نه در جایگاه نصیحت کننده بلکه به عنوان منطق بازار با شما مطرح می‌کنم. ارائه دهنده و دریافت کننده یک خدمت باید مبلغ را بر اساس کیفیت خدمات تعیین کنند. نه تعرفه یک صنف یا اتحادیه، این درست ترین روش عملکرد در بازارهای اقتصادی است که ده ها سال است مفید عمل کرده.

روشن تر اینکه کسانی در بازار املاک به سرمایه گذاران بزرگ و ثروتمند مبدل می‌شوند که اهمیت و نقش دلال و مشاور را درک کنند و حق و حقوق آنان را منصفانه بپردازند. به عبارت دیگر اگر پول درشت می‌خواهید باید دیگران را در سود خود شریک کنید.

پرداخت و دریافت کمیسیون املاک

برای پرداخت کمیسیون املاک می‌شود چند عامل را در نظر گرفت: املاک دقیقا برای من چه نقشی ایفا کرد؟ مذاکره، تخفیف گرفتن، فایل یابی خوب، فروش به قیمت بالاتر، مراقبت از خانه تخلیه وقتی تحویل ایشان بود، خوش برخوردی، برند مشاور املاک در محله و منطقه، احتمال همکاری با او در آینده و میزان سود فروشنده یا خریدار از انعقاد این قرارداد، همگی موضوعاتی است که می‌شود برای پرداخت و دریافت کمیسیون املاک در نظر گرفت و بر اساس آن توافق کرد.

برای دریافت کمیسیون نیز مشاوران محترم املاک می‌توانند این نکات را در نظر بگیرند: قیمت ملک چقدر است و اساسا خریدار یا فروشنده چقدر توان برای پرداخت کمیسیون دارند؟ چقدر سود به ایشان رسانده ام!

آیا در طول معامله امین یکی از طرفین قرارداد برای نکات حقوقی یا کلید ملک او بوده ام؟ در حقیقت قصد دارم شما را با حالتی رو به رو کنم که وقتی عددی را به طرفین قرارداد اعلام کردید از حرف شما تعجب نکنند. مثلا برخی عرف ها در بازار مسکن که آن هم بر اساس منطق بازار است می‌گوید در قرارداد مشارکت در ساخت می‌شود کمیسیون بسیار زیادی از سازنده گرفت اما خیلی نباید به مالکان زمین یا کلنگی فشار وارد کرد.

روش های پرداخت و دریافت کمیسیون املاک

در جایگاه مشتری

برای این که بعدا در دریافت و پرداخت کمیسیون املاک به مشکل نخورید. خوب است که برای هر پرداختی رسید دریافت کنید. هر نوع بیعانه و کمیسیونی که از سوی طرفین معامله به دفتر املاک پرداخت می‌شود خوب است به حساب صاحب جواز یا مباشر او ریخته شود نه غریبه، اصرار ندارم که حتما در دستگاه پوز اختصاصی املاک کارت بکشید. چرا که بسیاری از املاکی ها اصرار دارند این کار را نکنید اما این دلیل نمی‌شود که پول غیر مستند به کسی پرداخت کنید.

در جایگاه مشاور املاک

برای قراردادهای کوچک بسیار بعید است که مشکلی پیش بیاید، مگر اینکه یکی از طرفین را سورپرایز کنید و ناگهان پس از امضای قرارداد یک کمیسیون غیرعقلانی از او بخواهید. کمیسیون غیرعقلانی عددی است که ذهن مشتری را برای آن آماده نکرده اید.

برای قراردادهای بزرگ، طبق قانون می‌توانید قرارداد جعاله یا حق العمل بنویسید. به خصوص در قرارداد مشارکت در ساخت این را پیشنهاد می‌دهم، قرارداد جعاله ای که اتفاقا در آن طرف حساب یک شخص باشد نه دفتر املاک یا مدیر املاک. این کار شما را از دعواها و زیان های بزرگی نجات می‌دهد. در این زمینه نوشته من با عنوان « قرارداد جعاله یا حق العمل » را بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *