پارکینگ مزاحم مشاع مسقف باکس و سندی چیست؟

پارکینگ مزاحم یکی از اصطلاحاتی است که بارها با آن روبرو شده اید. پارکینگ ها با اصطلاحات مختلفی نامیده و شناخته می‌شوند که در این نوشته درباره آن شرح داده ایم.

من سعید زمانی کارشناس املاک هستم و خوشحال می‌شویم برای من کامنت بگذارید. در صورت تمایل به من آقای وکیل نظری در شبکه اجتماعی معرفی شده پیام بدهید.

پارکینگ مزاحم

استاندارد پارکینگ

پارکینگ از نظر شهرداری استاندارد دارد. به عبارت دیگر تا عدد دقیقی را برای عرض و ارتفاع آن تامین نکنید برای شما پارکینگ مستقل و آزادی که ساخته اید را تایید نمی‌کنند و برای دریافت پایان کار و سند تک برگ مشکل خواهید داشت. هم باید جریمه کمبود پارکینگ را پرداخت کنید و هم آپارتمان خود را ارزان تر بفروشید، چون پارکینگ سندی ندارد. ۲.۵ متر برای دهانه ۱ پارکینگ و حداقل ۴.۵ متر برای دهانه ۲ پارکینگ لازم است البته بعد از سنگ‌کاری و تکمیل دیوار این اندازه گیری انجام می‌شود. اگر عدد کمتری برای پارکینگ تامین کنید، تایید آن سخت یا غیر ممکن می‌شود. عدد بیشتر نیز می‌تواند تعداد مجموع پارکینگ هایی که احداث کرده اید را کاهش دهد.

پارکینگ مزاحم

پارکینگ مزاحم یعنی پارکینگی که برای ورود و خروج از آن مانعی وجود دارد. این مانع معمولا خودروی یکی از همسایگان است. طبق قانون چیزی به نام پارکینگ مزاحم نداریم، شهرداری در مرحله نقشه کشی و ساخت چیزی به نام پارکینگ مزاحم را از سازنده نمی‌پذیرد. با این همه در بسیاری از اسناد ملکی و صورت مجلس های تفکیکی با اصطلاح پارکینگ مزاحم رو به رو می‌شویم. که نوشته است واحد شماره فلان دارای پارکینگ مزاحم به فلان متراژ است. علت این مسئله چیست؟ ساخت پارکینگ مزاحم ممنوع است اما گاهی به هر شکل متراژ مورد نظر پارکینگ تامین نمی‌شود یا تعداد پارکینگ ها ناکافی است. سازنده به کمیسیون ماده 100 می‌رود و با پرداخت جریمه، تایید پارکینگ مزاحم را می‌گیرد.

پارکینگ مشاع

پارکینگ مشاع یعنی همه مالکان واحدهای مسکونی یک ساختمان یا دست کم دو مالک در پارکینگ ها شریک هستند و به صورت مشترک مالک هستند. در سند مالکان پارکینگ مشخصی ذکر نشده است و جای دقیق آن نیز در صورت مجلس تفکیکی معین نیست. معمولا در خانه هایی که پارکینگ مشاع است، همسایگان به قید قرعه یا پرداخت پول با هم تفاهم کرده و تکلیف پارکینگ را روشن می‌کنند، گاهی نیز دعوای همیشگی وجود دارد و هرکس زودتر از راه رسید، پارک می‌کند، یا حتی مزاحم پارک می‌کنند.

پارکینگ مسقف و غیر مسقف

شهرداری پارکینگ‌هایی که زیر سقف نباشند را به عنوان پارکینگ اختصاصی آپارتمان‌ها شناسایی نمی‌کند در پایان کار به سازنده پارکینگ مستقل و اختصاصی نمی‌دهد. پس مسقف بودن همه پارکینگ‌ها خیلی مهم است.

پارکینگ باکس

این اصطلاح در آگهی های فروش ملک زیاد می‌آید که منظور این است، پارکینگ‌ مورد نظر شما فقط برای یک ماشین است و در کنار آن خودرویی پارک نمی‌کند که احتمال تصادف وجود داشته باشد. یعنی این پارکینگ بین دیوار و ستون است یا بین ۲ دیوار قرار دارد.

پارکینگ در انتظار

گاهی اوقات تنگی معبر به یک ساختمان اجازه نمی‌دهد که پارکینگ آن قابلیت ورود ماشین داشته باشد. یعنی برای استفاده از پارکینگ باید در انتظار عقب‌نشینی همسایه‌ها و نوسازی ملک آنان بود. این انتظار ممکن است بی‌پایان باشد. موردی که اکثرا برای ملک‌های پشت قواره‌ای (انتهای کوچه بن‌بست) پیش می‌آید.

پارکینگ سندی و اختصاصی

اساسا پارکینگ مزاحم هم ممکن است با رای مثبت کمیسیون ماده 100 در سند ذکر شود. پارکینگ مشاع نیز به همین ترتیب ولی وقتی صحبت از پارکینگ اختصاصی می‌شود یعنی هیچ مزاحم و مشکلی برای پارکینگ وجود ندارد.

بررسی سند و صورت مجلس در هنگام خرید

توصیه مهم سایت ملک شناسی به شما این است که در هنگام خرید یا پیش خرید یک آپارتمان یا خانه همواره جای دقیق پارکینگ را بررسی کرده و نیز با مطالعه صورت مجلس تفکیکی مطمئن شوید که هیچ خودرویی مزاحم شما نیست. باور کنید مزاحم بودن پارکینگ یا سایر مشکلات آن دردسر بزرگی هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *