نحوه صحیح دریافت چک در معاملات املاک

دریافت چک در معاملات املاک دارای نکات مهمی است، از جمله اینکه از چه کسی چک بگیریم، چگونه آن را استعلام کنیم و چگونه دریافت چک را در قرارداد ذکر یا شرط کنیم تا به طور قطع بتوانیم به ثمن معامله برسیم.

من سعید زمانی، کارشناس املاک هستم. از طریق شبکه اجتماعی معرفی شده در این صفحه می‌توانید با من چت کنید یا از من برای همراهی در قراردادهای ملکی خود دعوت نمایید.

دریافت چک در معاملات املاک

دریافت چک در معاملات املاک از این نظر متفاوت و حائز اهمیت است که ارقام آن بسیار درشت است. به همین علت فروشندگان بابت دریافت آن خیال آسوده ای ندارند. از دیگر سو عدم موجودی، عدم ثبت چک در سامانه الکترونیکی و جعل چک یکی از متداول ترین مشکلات مردم در معاملات املاک است.

شاید فکر کنید مطمئن ترین روش فروش ملک و دریافت ثمن این است که چک تضمین شده بانکی بگیرید. فکرتان اشتباه نیست اما جدیدا چک تضمین شده یا بین بانکی تقلبی هم مُد شده است.

استعلام برای دریافت چک در معاملات املاک

به طور کلی دو نوع چک برای دریافت ثمن معامله قابل وصول است. چک صیادی (حساب جاری) و چک تضمینی چکی که بانک صادر می‌کند و در واقع عین مبلغ در حساب صادر کننده چک قفل می‌شود.

برای انواع استعلام چک می‌شود از سامانه پیامکی ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ استفاده کرد. در تصویر زیر منو سامانه را ببینید. البته مثل همه سامانه‌هایِ ایران قطعی و ارور نیز دارد! اما کار راه انداز است. برای دریافت منو کافی است یک پیامکی خالی به سرشماره ذکر شده ارسال نمایید.

منوی سامانه استعلام چک

وقتی کسی برای شما چک صیادی صادر می‌کند بهتر است با خط خود ایشان تحریر شود، امضای ایشان را داشته باشد. در حضور شاهدان تحریر شود. دلیل صدور چک ذکر شده و آدرس ملک مورد معامله در چک نوشته شود و در همان جلسه چک صیادی در سامانه صیاد نیز ثبت شود.

مجموعه این ها موجب می‌شود که چک جعلی دریافت نکنید و یا اینکه بعدا صادر کننده به دروغ ادعای جعل چک نکند. ثبت در سامانه صیادی هم از این نظر مهم است که چک های جدید بدون ثبت در این سامانه، قابل وصول نیست.

در مورد چک تضمینی هم بدانید که می‌شود استعلام آن را از همین سامانه پیامکی یا سامانه ای که خود بانک صادر کننده چک اعلام می‌کند، گرفت.

شیوه نگارش دریافت چک در مبایعه نامه و اجاره نامه

در مورد چک‌های حساب جاری اعم از صیادی یا چک قدیمی خوب است اول در مبایعه نامه شرط فسخ در صورت پاس نشدن چک را بگذارید، در پست‌های دیگری درباره این مهم نوشته ام.

اگر شرطی برای عدم موجودی یا پاس نشدن چک در قرارداد فروش و اجاره خود ندارید. در صورتی که چک به هر دلیلی پاس نشود، قرارداد پابرجا است و شما فقط با توسل به قانون چک می‌توانید از خریدار یا مستاجر شکایت کنید.

هنگام دریافت چک در معاملات املاک توجه کنید که در قسمت مربوط به دریافت ثمن ذکر کنید که چند برگه چک به چه مبلغی و با چه شماره ای از خریدار دریافت شده است. در ادامه تاکید کنید که اگر چک های مذکور مفقود شود یا به هر دلیلی خراب شود. صادر کننده آن باید چک جدیدی جایگزین نماید و صد البته تغییر چک نیز در قرارداد ذکر شود.

اگر تعویض چک ذکر نشود. برگشت خوردن و عدم پرداخت چک را نمی‌توانید به عنوان دلیلی بر عدم پرداخت ثمن ملک بیاورید. چون در قرارداد شماره یا تاریخ چک دیگری ذکر شده است.

مالکیت چک با کیست

اگر خریدار ۲ نفر یا چند نفر هستند و یکی از آنها چک می‌دهد، همه باید پشت آن چک را به عنوان ضامن امضا کنند. تا احدی از خریداران بعدا مدعی عدم پرداخت یا عدم انتقال پول نباشد.

نکته آخر و از همه مهم‌تر این که برای دریافت چک در معاملات املاک چک کسی جز خریدار را به رسمیت نشناسید. ممکن است چک امانی و مسروقه باشد یا حتی خریدار و صاحب چک برای ندادن پول ثمن معامله شما تبانی کرده باشند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *