ملک مناسب برای سرمایه گذاری

ملک مناسب برای سرمایه گذاری می‌تواند مغازه، آپارتمان اداری، آپارتمان مسکونی، زمین، باغ یا هر نوع ملک دیگری باشد، با این همه در این نوشته برای شما سه نوع ملک تجاری اداری و مسکونی را از نظر یک سرمایه گذار بررسی می‌کنیم.

من سعید زمانی، کارشناس املاک هستم. برای ارتباط با من به شبکه اجتماعی معرفی شده در این نوشته پیام دهید، من می‌توانم کمک کنم آسان تر و بهتر ملک بخرید یا بفروشید.

ملک مناسب برای سرمایه گذاری

فاکتورهای مهم در انتخاب ملک مناسب برای سرمایه گذاری

اگر ملک را به عنوان یک دارایی در نظر بگیریم، مهمترین ویژگی‌های این دارایی برای یک سرمایه گذار را می‌توان سرعت نقدشوندگی، بزرگی بازار مشتریان، شانس رشد قیمت نسبت به تورم سالانه کشورمان ایران، میزان بودجه مورد نیاز برای خرید و صد البته تخصص شخص سرمایه‌گذار در انتخاب ملک دانست.

با توجه به همین عوامل، در ادامه مطلب با مقایسه مغازه، اداری و مسکونی ملک مناسب برای سرمایه گذاری را یافته ایم. برای آن که ادامه مطلب را بفهمید لازم است نگاهی به بخش سرمایه‌گذاری در زمینه مسکن در سایت ما بیاندازید.

شماره یک، مغازه یا ملک تجاری

قیمت مغازه با افزایش سال ساخت افت نمی‌کند و این مزیت کمی نیست یعنی تفاوت قیمت یک مغازه صد سال ساخت با نوساز شاید چیزی حدود ده درصد باشد. این موضوع در زمینه ملک آپارتمانی مسکونی خیلی متفاوت است و آپارتمان کلنگی با توجه به قدرالسهم و گاهی کمتر از ارزش قدرالسهم قیمت‌گذاری می‌شود.

درباره مغازه، پاخور و کیفیت کسب و کاری که در آن وجود دارد بسیار مهم است. پاخور یعنی مشتری‌هایی که از مقابل مغازه رد می‌شوند و کیفیت کار هم یعنی مستاجر یا مالک قبلی مغازه، خوب کار کرده باشد. این مساله نه قیمت همان مغازه که قیمت مغازه‌های محله را می‌تواند بالا بکشد. مثلا اگر شما خودتان کسب و کاری دارید و کاسب هستید و می‌توانید مغازه را بِرَند کنید، حتما برای خرید مغازه اقدام کنید.
اما آینده اقتصاد درباره سرمایه‌گذاری روی مغازه مهم است. یعنی آنلاین شدن کسب کارها شاید ارزش دلاری مغازه را در ده سال آینده شدیدا کاهش دهد. هرچند برای همیشه مغازه ها مشتری خواهند داشت، منتها نه به صورت فعلی که همچنان بخش اعظم خرید و فروش اجناس در مغازه‌ها انجام می‌شود.

شماره دو، ملک یا آپارتمان اداری

یک ملک اداری به انداز مسکونی از افزایش سن تاثیر نمی‌پذیرد و اُفت نمی‌کند اما به هرحال کهنه می‌شود. ملک اداری، اگر سند اداری باشد به علت قیمت بالاتر به اندازه ملکی که سندِ مسکونی و موقعیتِ اداری دارد خوش مشتری نیست. این یعنی برای فروش آن باید صبور باشید و اگر برای فروش پول لازم باشید واقعا از شما ارزان می‌خرند. چون مصرف کننده ملک اداری، مدیران و شرکت‌ها هستند نه خانواده‌ها.

اما در مورد ملک مسکونی که موقعیت اداری دارد، اوضاع بهتر است. مشتری این نوع از املاک، وکلا، پزشکان و به طور کلی افرادی هستند که از نظر قانونی اجباری برای خرید یا اجاره ملک سند اداری ندارند. پس اداری سند مسکونی نسبت به آپارتمان سند اداری ملک مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

شماره سه، آپارتمان مسکونی

ملک یا آپارتمان مسکونی خوش‌فروش است، یعنی سریع‌تر به پول نقد مبدل می‌شود. این در مورد دارایی های ملکی بسیار فاکتور مهمی است. علت این خوش فروش بودن هم گروه بزرگ خریداران و مصرف کنندگان این کالا است. در بازار مسکونی همیشه دلال هست و وجود دلال ارزش ملک و هر نوع دارایی دیگر را حفظ می‌کند.

در مورد آپارتمان مسکونی مناسب برای سرمایه‌گذاری مطالب زیادی در سایت آموزشی Melkshenasi.com موجود است اما سه نکته مهم و گذرا این است که اولا پارکینگ داشته باشد، دوما آسانسور داشته باشد یا طبقات پایین باشد ‌و سوما سن ملک هر چقدر پایین‌تر باشد بهتر است. وجود انباری هم مفید است.

پیشنهاد من در زمین ملک مناسب برای سرمایه گذاری

در نهایت من توصیه می‌کنم برای سرمایه‌گذاری آپارتمان مسکونی بخرید، اگر اهل کاسبی هستید مغازه هم برای شما خوب است و اما آپارتمان اداری و موقعیت اداری در رتبه سوم قرار می‌گیرد. صد البته باید موقعیت خود را بسنجید. گاهی تخصص شما در خرید آن نوع ملک، از همه چیز مهم‌تر است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *