ملک عیب دار را چگونه بخریم و بفروشیم

ملک عیب دار چیست و چگونه آن را معامله کنیم؟

ملک عیب دار ممکن است سه نقص اساسی داشته باشد که ما را در خرید، استفاده یا فروش آن با مشکل روبرو کند. ایراد در محل قرارگیری ملک، نقص در امکانات (پارکینگ و آسانسور و انباری) یا مصالح نامرغوب و تقشه ضعیف که در حقیقت ایراد عملیات ساختمانی محسوب می‌شود.

من سعید زمانی هستم، کارشناس املاک، همواره می‌توانید از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در این صفحه با من ارتباط برقرار کنید یا از تیم ملک شناسی برای جلسات قرارداد و کارشناسی ملک خود از این طریق دعوت به عمل بیاورید: کارشناسی قیمت ملک و همراهی در جلسه قرارداد

قبل صحبت درباره خانه و ملک عیب دار، خوب است این ویدئوی آموزشی را تا انتها تماشا کنید:

در صورت تمایل می‌توانید این ویدئو را با حجم و کیفیت دلخواه خود دانلود کنید:

ملک های عیب دار را چگونه معامله کنیم؟

انواع ملک عیب دار

ایراد لوکیشن

ممکن است یک خانه، ساختمان یا آپارتمان تنها به دلیل محل قرارگیری آن یک ملک عیب دار محسوب شود. مثلا اینکه نزدیک اتوبان است و صدای ماشین‌ها و دود اگزوز آن‌ها همیشه به خصوص در فصل تابستان برای ملک مشکل ایجاد کند.

ممکن است خانه شما نزدیک مدرسه باشد و دست کم شش ساعت در روز سر و صدای کودکان مدرسه یا رفت و آمد خودروی والدین آنها برای شما ایجاد مزاحمت کرده و خانه شما را تبدیل به ملک عیب دار نماید.

ادارات دولتی، بیمارستان‌ها، بوستان‌های ناامن، مطب دکتر، همسایه ای که از ملک خود اداری یا تجاری استفاده کند، همگی عامل ایجاد نقص در یک ملک هستند.

نقص در امکانات

نبود انباری یکی از ایرادات ملکی است اما متداول است که یک ملک انباری نداشته باشد و یا انباری آن داخل واحد باشد، لذا کمتر کسی است که به خاطر نقص در انباری یک ملک را از فروشنده نخرد.

در مورد پارکینگ اما اوضاع فرق می‌کند به نظر من همه املاک و آپارتمان ها دست کم باید یک پارکینگ را تامین کنند وگرنه ملک عیب دار محسوب می‌شوند ولی در مورد آپارتمان های کوچک این یک مسئله عادی است و خیلی ایراد مهمی نیست مگر اینکه آپارتمان کوچک در نقاط گران قیمت شهر باشد.

وقتی آپارتمان بزرگ تر باشد، یعنی بیش از 70 متر، نداشتن یک پارکینگ واقعا آپارتمان را تبدیل به ملک عیب دار می‌کند و اگر یک ملک بالای 130 متر بود و دست کم 2 پارکینگ نداشت ملک عیب دار است.

نداشتن آسانسور برای آپارتمان و خانه ای که بیش از 25 الی 30 پله دارد، یک نقص محسوب می‌شود. آپارتمان طبقه چهارم بدون آسانسور در کشور ما واقعا ملک عیب دار است و جای شکی نیست.

ملک عیب دار

ایراد در عملیات ساختمانی

یکی دیگر از مصادیق ملک عیب دار، ساختمان‌ها و خانه‌هایی هستند که از نظر نقشه و پرتی و قناسی مشکل دارند.

نقشه یک ملک باید استاندارد، چهارگوش و دارای نسبت‌های منطقی باشد، هم پذیرایی برای دعوت از میهمان قابل استفاده باشد و هم اتاق خواب جای خواب کافی داشته باشد و همه فضا به نسبت متراژ ملک منطقی طراحی شده باشند.

پرتی یعنی فضاهایی داخل متراژ مفید ملک که عملا قابل استفاده نیست. مثلا داخل آپارتمان فضای زیادی از مقابل درب ورودی تا پذیرایی دیده می‌شود، یا فضای زیادی بین یکی از ستون ها و دیوار قرار گرفته است. خانه ای  با پرتی زیاد یکی از بدترین انواع ملک عیب دار است.

قناسی ملک، درست اش این است که یک ملک کاملا چهارگوش باشد. مربعی یا مستطیلی بودن آن به سلیقه خریدار مرتبط است و فضاهای داخلی آن هم نسبتا عریض و چهارگوش باشد در غیر این صورت یک ملک عیب دار قناس محسوب می‌شود.

مصالح و متریال بی کیفیت

مصالح و متریال بی کیفیت و درجه 3 نیز می‌تواند عیب ملک محسوب شود، یا ایرادات مهم در فونداسیون و شالوده ساختمان و مقاومت ضعیف در برابر زلزله و فرونشست زمین، که آثار آن در ترک‌های دیوار یا فرونشست و کج شدن خانه قابل رویت است.

شیوه فروش ملک عیب دار

ملک یک دارایی است و در مورد دارایی ها هر عیب و ایراد و ریسک و نقیصه ای قیمت دارد و به صورت منطقی باید از قیمت آن کاست. مثلا اگر ملک شما طبقه چهارم بدون آسانسور است قیمت آن از طبقه اول همان ملک به میزان 15 الی 20 درصد کمتر است.

اگر ملک شما نزدیک اماکن پردردسر از جمله اتوبان و مدرسه و بیمارستان غیره است، مجبور خواهید بود آن را بین 10 تا 15 درصد ارزان تر از سایر املاک همان محله به فروش برسانید.

پارکینگ هم که در هر محله قیمت مشخص دارد و اگر ملک شما پارکینگ کافی و منطقی تامین نکند، باید همان مبلغ را از قیمت ملک کم کنید.

زمان فروش ملک عیب دار

بهتر است که اگر ملک شما یک نقص و ایراد مهم دارد، در بازارهای خلوت به هیچ عنوان دست به فروش و تبدیل آن نزنید چون ممکن است بسیار ارزان تر از قیمت واقعی، ملک عیب دار شما را بخرند. مگر اینکه مجبور به فروش باشید.

اما اگر در دوران رونق وارد بازار شوید، اوضاع بهتر است و شاید بتوانید با 5 درصد تخفیف نسیت به املاک بدون عیب همان محله، ملک خود را بفروشید.

در پایان یک نکته اساسی بگویم، در مورد املاک عیب دار باید در معامله بیشتر راه بیایید، وقتی مشتری آمد ملک را بفروشید و بهانه نیاورید و همیشه وقتی ملک عیب دار برای فروش می‌گذارید برای پول آن برنامه ریزی کرده باشید، مثلا اگر هدف تبدیل به احسن است از قبل چند ملک مورد خرید را کاندیدا کرده باشید تا بی دلیل مشتری را نپرانید و بازار خودتان را خراب نکنید.

به هرحال نقدشوندگی ملک عیب دار پایین است و باید هوای مشاور املاک را هم داشته باشید و کمیسیونی خوبی بدهید، چون فروش آن نوع ملک سخت است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *