مبایعه نامه دست نویس و میزان اعتبار آن

مبایعه نامه دست نویس که به اشتباه قولنامه دستی نیز نامه می‌شود در واقع نیازمند مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی هایی است که کمک می‌کند قراردادی معتبر و محکمه پسند بنویسید و برای دریافت پول یا فروش بعدی بتوانید به آن استناد کنید.

همه ما می‌دانیم که قراردادهای رسمی از جمله سندِ مالکیت، وکالت بلاعزل، قرارداد معاوضه، صلح‌نامه، هبه نامه و انتقال قطعی و غیره همگی قابل استناد در مراجع قضایی است. اما قراردادهای به قول معروف دستی یا بیرون دفترخانه چطور باید نوشته شوند؟ قراردادهای دستی یا مبایعه نامه در واقع سند عادی محسوب می‌شوند و برای اثبات مالکیت مهم هستند اما به هر حال به اندازه سند رسمی
اعتبار ندارند. چرا که بر خلاف سند رسمی، طرف مقابل قادر است صحت آن را زیر سوال ببرد. امروز می‌خواهیم پنج رکن یک سند
عادی قدرتمند و معتبر را به شما معرفی کنیم.

من سعید زمانی هستم، کارشناس املاک، از اینکه نکات خود را در کامنت با من مطرح می‌کنید سپاسگزارم. اگر پرسشی دارید می‌توانید آن را در شبکه اجتماعی معرفی شده در همین صفحه با من مطرح کنید.

مبایعه نامه دست نویس

مشخصات مورد معامله

این مورد شامل متراژ، آدرس، طبقه، جهت واحد یا ساختمان، میزان سهم از عرصه و اعیان، کد پستی و مشخصات ثبتی ملک است که باید در متن قرارداد دستی ذکر شوند. همه این ها در صورتی است که ملک مشخصات ثبتی داشته باشد. اگر ملکی واجد این شرایط نبود یا به صورت دستی خودمان ملک تفکیک کرده و فروختیم، باید درست و قابل تشخیص به قسمت تفکیک شده و متراژ آن اشاره کنیم، چه بسیار هستند کسانی که برای اشتباه در متراژ و جایگیری جغرافیایی ملک، بعد ها دچار زیان های بزرگ می‌شوند، مثلا ملک یک خریدار دیگری با ملک آنان تداخل می‌کند یا اینکه مجبور می‌شوند پول کمبود متراژ را به قیمت روز بپردازند.

مشخصات فروشندگان و خریداران

نام و نام خانوادگی (مشخصات کارت شناسایی) ضمن مشاهده کارت ملی و احراز هویت قانونی طرفین قرارداد به حالتی که هر دو طرف از هویت یکدیگر رسما مطلع شوند. آدرس و کد پستی آنان نیز باید در قرارداد ذکر شود، در ضمن صلاحیت قانونی طرفین برای امضای قرارداد
از نظر سنی، جسمی و روانی بایستی قابل قبول باشد. (ضمن رویت سند مالکیت قبلی چه رسمی باشد چه عادی) مثل همیشه تاکید می‌کنم. اعتبار مبایعه نامه دست نویس به این است که یا با شخص مالک در سند رسمی و وکیل او معامله کنیم یا تمام مبایعه نامه های دستی از فروشنده فعلی تا مالکی که که نام او در سند رسمی ذکر شده است موجود باشد و در جلسه قرارداد به ما تحویل داده شود.

شرایط قرارداد

یعنی در متن قرارداد مبایعه نامه دست نویس مشخص کنیم که خریدار و فروشنده چه حقوق و وظایفی دارند و اگر خطا کردند به چه شکلی باید جریمه شوند. ثمن معامله چقدر است و در چه روز و شرایطی باید پرداخت شود. تمام توافقات طرفین و قول هایی که به هم می‌دهند بایستی کتبی و صریح باشد.

آثار قرارداد

سهم خریداران و فروشندگان مشخص، دقیق و قابل انتقال باشد. تاریخ انجام تعهدات و تحویل ملک و انتقال سند و حق فسخ احتمالی روشن باشد.

امضاها

نهایتا هم امضا و در مواردی اثر انگشت خریداران و فروشندگان و  شاهدان بسیار مهم است. اینکه همه طرفین حاضر باشند و شاهدان هم با چشم خود دیده باشند تا بعدا بتوانند به صحت قرارداد شهادت دهند. شاهدان قرارداد قاعدتا باید دو مرد یا چهار خانم باشند.

 

برخی از نکات ذکر شده در این نوشته قرارداد مبایعه نامه دستی شما را محکم می‌کند یا اینکه خود بخشی از ارکان اساسی مبایعه نامه است و بدون وجود آنان قرارداد معنا و مفهومی ندارد. مثلا مشخصات ملک و متعاملین و امضاها جزو ارکانی است که به یک قرارداد هویت و مفهوم می‌بخشد. آثار و شرایط قرارداد اما بخش هایی است که می‌تواند تا حد زیادی در جلسه معامله دست خوش دگرگونی تغییر یا حذف کامل باشد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *