قواعد فروش ملک به دلال

فروش ملک به دلال هم تهدید و هم فرصت است. اگر ذهن دلال را بخوانیم، به شیوه درستی از او پول بگیریم و بندهای قرارداد را با نیازهای او و خودمان هماهنگ کنیم به خوبی از این فرصت بهره برداری کرده ایم.

من سعید زمانی، کارشناس املاک هستم. از طریق شبکه اجتماعی معرفی شده در این صفحه می‌توانید با من گفت و گو کنید و نیز از من برای همراهی در قراردادهای خود دعوت کنید.

قواعد فروش ملک به دلال

نقش دلال ها در بازار ملک

دفاتر املاک و سرمایه‌گذاران عرصه ملک همیشه دوست خوبی برای یکدیگر بوده و هستند. من از واژه دلال برای جسارت به کسی استفاده نکردم، صرفا برای این گفتم دلال که این واژه مُصطلح است. در این‌جا منظورم از دلال همان معامله گر به زبان اقتصاد خوان ها است که با تعریف ماده 335 قانون تجارت تفاوت دارد.

معامله گر یا دلال کسی که ملک می‌خرد، با رشد قیمت می‌فروشد و سود می‌گیرد. امری که در اکثر بازارهای مالی متداول است و نتیجه آن هم اتفاقا حفظ ارزش و حفاظت از سرمایه‌های خود معامله کننده و سایر مردمی است که در آن بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برخلاف ادعای کارشناسان صدا و سیما، علت گرانی مسکن دلال‌ها (معامله‌گر ها) نیستند، بلکه علت این است که با سیاست‌های اقتصادی اشتباهی که در سایر بازارهای مالی اعمال شده، بازار مسکن یکی از معدود بازارهای امن باقی مانده برای حفظ سرمایه مردم عادی است.

ملک یکی از دارایی هایی است که نقدشوندگی پایین دارد، به همین علت هم گاهی مجبور به فروش ملک به دلال هستیم. چون نیاز داریم زودتر پول ما نقد شود (دقیقا به همین دلیل وجود معامله‌گر در بازارهای مالی مفید است)، در فروش ملک به دلال چند احتیاط مهم ضروری است.

دریافت ثمن در فروش ملک به دلال

با دریافت کمتر از ۵۰ درصد ثمن، ملک خود را به دلال و سرمایه گذار نفروشید. چرا؟ چون دلال قصد دارد ملک شما را در جا یا با فاصله کم
معامله کند. ممکن است باقی پول شما را نتواند پرداخت کند یا از خریدار خود بگیرد و چون ملک دو دست چرخیده حتی اگر حق فسخ هم نوشته باشید خیلی کارآمدی ندارد و ملک به راحتی قابل بازپس گرفتن نیست.

نصف دیگر مبلغ ثمن معامله را نیز می‌توانید به طور کامل و یک‌جا بگیرید، هم کار دفترخانه و هم تحویل ملک می‌تواند در یک روز انجام شود.

دلال زیرقیمت خرید می‌کند

تا ملک دست کم ۱۵ درصد سود ندهد، دلال آن را نمی‌خرد. این یعنی چه؟ یعنی در فروش ملک به دلال منتظر باشید که زیر بخرند و اگر هم نمی‌خواهید تخفیف بدهید، باید صبوری کنید تا مشتری مصرف کننده ملک به بازار بیاید. صد البته این مسئله به کیفیت ملک هم بستگی دارد، برای آپارتمان شصت متری فول امکانات وسط شهر که نیاز نیست با دلال معامله کنیم. این کار برای فرضا دو هزار متر زمین است، برای کلنگی است یا آپارتمانی که عیب و نقص دارد. مثلا بدون بازسازی قابل سکونت نیست.

حق فروش به غیر ندهید

در فروش ملک به دلال اکثر اوقات با این مسئله مواجه هستید که خریدار می‌خواهد با نقدینگی کمتری خرید کند. منطقی این است که دلال پول نقد بدهد. اصلا داریم به دلال می‌فروشیم چون او نقد می‌خرد.

اگر معامله گر اصرار داشت که ملک شما را با پرداخت اولیه کمی بخرد، خیلی به قضیه خوشبین نباشید. مثلا می‌توانید در مبایعه‌نامه ذکر کنید. خریدار تا پرداخت کامل ثمن به فروشنده، حق انتقال مال به غیر را ندارد و در صورتی که خریدار تمام ثمن را به فروشنده بپردازد، فروشنده با خط خود زیر این سند گواهی خواهد نمود. اینطوری دست دومی که قرار است از دلال بخرد متوجه می‌شود.

شما هم مثل دلال عمل کنید

می‌توانید همان کاری را که دلال یا معامله گر انجام می‌دهد خود شما انجام دهید، که خب کاربلدی و آشنایی می‌خواهد. دلال چه کار می‌کند؟ از شما ارزان‌تر می‌خرد و گران تر می‌فروشد به دلال بعدی یا مصرف کنند ملک، معمولا وقتی از شما می‌خرد، مشتری را پیدا کرده است.

شما خودتان مستقیما به مشتری بفروشید و به دفاتر املاک هم بالابود بدهید. بالابود مبلغی است که خیلی سنگین تر از کمیسیون قانونی فروش ملک و املاک است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *