راهکار فوت مالک پیش از انتقال سند رسمی ملک

اگر مالک پیش از انتقال سند رسمی فوت کرد، راهکار چیست

فوت مالک پیش از انتقال سند رسمی خانه، شاید این نگرانی در ذهن شما باشد یا با این مسئله مواجه شده باشید که پیش از انتقال سند رسمی از سوی فروشنده ملک، این شخص فوت کند. اگر مبایعه نامه خوب و کاملی دارید، نگران نباشید، موضوع قابل حل است. فقط ویدئو را باز کرده و با دقت به صحبت های حجت نظری، وکیل دادگستری گوش کنید:

گروه ملک شناسی می‌تواند در مورد نکات حقوقی و مالی املاک شما مشورت دهد یا در جلسات همراه شما باشد، می‌توانید از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در این صفحه به ما پیام دهید.

اگر قصد دارید این ویدئو را دانلود کنید می‌توانید از اینجا اقدام کنید و با کیفیت دلخواه خود، این کار را انجام دهید: فوت (مرگ) فروشنده ملک، قبل از انتقال سند رسمی

اهمیت فوت مالک پیش از انتقال سند رسمی

انتقال سند رسمی امری است که تنها می‌تواند در حضور مالک یا وکیل قانونی او انجام شود. اگر فروشنده یا همان مالک، به هر دلیلی در دفترخانه حضور پیدا نکند از جمله اینکه فوت کرده باشد. کار انتقال سند رسمی ملک غیر قابل انجام است.

با فوت مالک پیش از انتقال سند رسمی باید تا رسمیت پیدا کردن فروشندگان بعدی صبور بود یا اینکه از دادگاه برای انتقال رسمی سند ملک حکم گرفت.

برای اینکه وارثان بتوانند مدعی مالکیت ماترک (ارثیه) بشوند، مهم است که گواهی انحصار وراثت را پرداخته، مالیات بر ارث را تسویه حساب نموده و تقسیم ترکه را نیز انجام دهند. در نوشته ای دیگر این مهم را کاملا شرح داده ایم: مراحل قضایی مزایده ملک ورثه ای

 

فوت مالک پیش از انتقال سند

مراحل اجرایی ممکن برای خریدار

ممکن است ورثه اقدامات لازم برای انتقال سند رسمی را انجام ندهند یا دست کم به اندازه خریدار عجله نداشته باشند. در اینجا با ارائه مبایعه نامه و اثبات ذینفع بودن در انحصار وراثت برای صدور این گواهی اقدام می‌کنیم.

وقتی بر اساس قانون ورثه مشخص شدند. به طرفیت ورثه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را به دادگاه ارائه می‌دهیم. چنانچه دادگاه ما را مُحق این مال تشخیص دهد، ورثه را مجبور به انتقال سند رسمی ملک به خریدار می‌کند و اگر هم نیامدند نماینده دادگاه از طرف آنان انتقال سند رسمی ملک به شما را تایید می‌کند.

دیگر حالت فوت مالک پیش از انتقال سند رسمی ملک این است که مالک اساسا ورثه ای نداشته باشد یا کسی برای این امر اقدام نکند. در این مورد ما باید پس از صدور گواهی انحصار وراثت در دادگاه تقاضای تعیین مدیر ترکه را ثبت نماییم.

مدیر ترکه شخصی است که از جانب دادگاه صالح موظف است، ماترک افراد بدون وارث را مدیریت کند. پس از تعیین مدیر ترکه، خریدار بایستی او را قانع کند که مالک است و اسناد مدارک او اصیل هستند، اگر این امر تحقق یافت چه بهتر اما اگر مدیر ترکه مدارک را زیر سوال برد بایستی بر علیه وی نیز در دادگاه شکایت کنیم و نهایتا دادگاه تصمیم می‌گیرد که چه کسی مالک است و از ملک حقی دارد.

راهکار منطقی، وکالت بلاعزل

اساسا این اتفاق یعنی فوت مالک پیش از انتقال سند رسمی و یا هر نوع مسئله زمان بر دیگر ریشه در دلایلی خاص دارد. مثلا سند رسمی ملک به علت دریافت وام و عدم تسویه حساب این وام، در گروی بانک بوده و عملا سال ها امکان انتقال سند رسمی ملک وجود نداشته است.

در مواردی دیگر فرضا قسمتی از یک ملک بزرگ به صورت قطعه قطعه شده به فروش رسیده است اما مراحل اداری و قانونی تفکیک و افراز آن انجام نشده است، پس سند رسمی هم به خریدار اول یا خریداران بعدی ملک منتقل نشده است.

برای چونین مواردی همواره یک راهکار خوب وجود دارد. تنظیم وکالت نامه بلاعزل به نام خریداران در کنار تنظیم یک قرارداد لازم دیگر از جمله، مبایعه و صلح و معاوضه و مانند آن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *