فروش پارکینگ اضافی ساختمان

فروش پارکینگ اضافی واحد مسکونی و یا اجاره دادن آن به علت رشد قابل توجه قیمت ها و نیز کمبود پارکینگ در مناطق مرکزی شهرها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشته قواعد امر را با هم بررسی می‌کنیم.

در این فایل ویدئویی، حجت نظری عضو کانون وکلای دادگستری نکاتی مهمی را برای فروش پارکینگ اضافی به شما گوشزد می‌کند. برای ارتباط با وکیل نظری، به شبکه اجتماعی معرفی شده در همین صفحه پیام دهید. کامنت شما نیز برای ما عزیز است.

می توانید این فایل ویدئویی را با حجم و کیفیت دلخواه خود از این لینک دانلود کنید.

فروش پارکینگ اضافی در قانون

در مورد مالکیت آپارتمان و مشاعات و متعلقات آن یک قانون وجود دارد که در سال 1343 تصویب شده و همچنان لازم الاجرا است. قانون تملک آپارتمان‌ها برای مشاعات واحد مسکونی تعریف روشنی دارد و می‌گوید: « ماده 1- مالکیت در آپارتمان‌های مختلف و محل‌های پیشه و سکنای یک ساختمان شامل دو قسمت است: مالکیت قسمت‌های اختصاصی و مالکیت قسمت‌های مشترک.»

این قانون همچنین می‌گوید: « ماده 3 – حقوق هر مالک در قسمت اختصاصی و حصه او در قسمت‌های مشترک غیر قابل تفکیک بوده و در صورت انتقال قسمت اختصاصی به‌هر صورتی که باشد انتقال قسمت مشترک قهری خواهد بود. » به زبان ساده یعنی اگر آپارتمانی فروخته شد، حقوق این آپارتمان از مشاعات نیز به صورت اجباری به فرد بعدی منتقل می‌شود. پس در مورد پارکینگ مشترک یا مشاع، فروش پارکینگ مفهومی ندارد و به صورت جداگانه قابل انتقال در اسناد و مدارک نیست.

برای شناخت انواع پارکینگ خوب است که مطلب ما با عنوان «پارکینگ مزاحم مشاع مسقف باکس و سندی چیست؟ » را بخوانید.

اما در مورد انتقال پارکینگ های اضافی که در سند ذکر شده است. پارکینگ اضافه یعنی چه؟ یعنی جایی که آپارتمان نسبت به متراژ خود پارکینگ بیشتری دارد. قانون برای همه آپارتمان ها و منازل مسکونی و مغازه ها یا واحدهای اداری دست کم یک پارکینگ را اجباری می‌داند، بدیهی است که فروش آن پارکینگ به صورت قانونی و سندی ممکن نیست.

تعداد پارکینگ مورد نیاز بر اساس متراژ

طبق قانون برای هر واحد مسکونی زیر 150 متر، یک پارکینگ، برای هر واحد مسکونی بالای 250 متر تا 350 متری نیز دو پارکینگ مورد نیاز است.

مغازه های زیر همکف یک پارکینگ و روی همکف برای هر 100 متر سه پارکینگ نیاز دارند.

واحدهای آپارتمانی اداری نیز برای زیر 50 متر 1 پارکینگ و برای بالای 50 متر نیز هر 100 متر دو پارکینگ مورد نیاز است. البته اگر تامین نشود باید جریمه پرداخت کنند. معمول این است که واحدهای زیر 100 متر اداری نمی‌توانند بیش از یک پارکینگ تامین کنند.

فروش پارکینگ در چه حالتی ممکن است

با توجه به تعاریف گفته شده و بر اساس قانون تملک فروش پارکینگ اضافه ساختمان ممکن است. مثلا واحد مسکونی زیر 150 متری دو پارکینگ داشته باشد.

در ضمن خریدار نیز باید مالک یکی از واحدهای مسکونی، اداری یا تجاری همان ساختمان باشد. کسی از بیرون نمی‌تواند برای خرید پارکینگ شما اقدام کند. چرا که او نمی‌تواند در قسمت های مشترک یا به عبارت دیگر مشاعات ساختمان شما با همسایگان شریک شود.

روش اجرایی فروش پارکینگ

کافی است با خریدار که یکی از همسایگان شما در همان ساختمان است، ضمن در دست داشتن سند مالکیت و کارت شناسایی به دفترخانه بروید. اسناد مالکیتی شما تغییر خواهد کرد و در سند جدید صادر شده، پارکینگ بین واحدها جا به جا می‌شود.

قیمت یابی برای فروش پارکینگ

روش قیمت یابی ملک مشخص است، بارها گفته ام جهت قیمت یابی بهترین کار این است که در قامت خریدار به دفاتر املاک و منازلی که آماده فروش هستند مراجعه کرده و در یک محله مشخص از همه فایل های فروش بازدید کنید. بدیهی است که بازدید در محله های مختلف، نتیجه ای ندارد و قیمت هر محله با دیگری متفاوت است. بررسی سایت های فروش ملک یا خواندن آگهی ها هم ضرری ندارد اما آن چنان موثر نیست.

اما برای قیمت فروش پارکینگ چطور؟ کافی است اختلاف قیمت منازل مسکونی دو پارکینگ و تک پارکینگ را بررسی کنید. از املاکی ها قیمت بگیرید. قیمت پارکینگ نیز مثل خود ملک، محله ای و وابسته به تقاضای مشتریان است.

هرگز هرگز و هرگز ملک یا پارکینگ یا مغازه خود را بر اساس فرمول های اعلام شده و قوانینی که در سایت ها می‌خوانید، قیمت گذاری نکنید. نه برای فروش و نه برای اجاره. تنها مرجع تعیین قیمت املاک و مستغلات بازار است و این مشتری است که تعیین می‌کند ملک شما چقدر ارزش دارد.

اجاره دادن پارکینگ

برای اجاره دادن پارکینگ قوانین آسان گیز تر است. چرا که نیازی به قرارداد دفترخانه ای و تغییر در اسناد مالکیت نیست و تنها یک اجاره نامه کفایت می‌کند. معمولا اجاره دادن پارکینگ نسبت به فروش آن صرفه اقتصادی ندارد.

اولویت در اجاره دادن پارکینگ، این است که آن را به هسایگان در همان ساختمان اجاره دهیم. اما اگر به غیر ساکنین اجاره دهیم نیز همسایه ها می‌توانند از بابت به خطر افتادن امنیت شان و نیز اجاره دادن قسمت های مشاع ملک (کلید یا ریموت درب ورودی، مسیر پارکینگ و رمپ و غیره که ناگزیر هستیم در اختیار اجاره کننده قرار دهیم) از ما شکایت کنند.

با این وجود شاهدیم که دست کم در شهر میلیونی تهران بسیاری از مالکان پارکینگ خود را به کسی غیر از اهالی اجاره می‌دهند و به نوعی رضایت همسایگان را نیز جلب می‌کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *