صاحب خانه بد و 6 راه حل برخورد با مسئله

صاحب خانه بد می‌تواند برای چند ماه کابوس زندگی شما بشود. رفع مشکل بازدید بی مورد، هزینه های تعمیرات اساسی و جزئی، مزاحمت های گوناگون و تفاوت های فرهنگی با صاحب خانه، مواردی است که در این نوشته آن را بررسی کرده ایم.

چند روز پیش یک مطلب با عنوان جذاب «با مستاجر اذیت کن چگونه رفتار کنیم» نوشتم که امیدوارم خوانده باشید. روشن است که به عنوان یک فعال بازار املاک، صاحب‌خانه ها و مستاجران مشتریان مهم من هستند و هر دو برای من کاملا عزیز و قابل احترام اند و در این دو نوشته واقعا درباره گروه کوچکی از مستاجران یا صاحب خانه‌ها صحبت می‌شود. یک صاحب خانه بد با روش‌های مختلفی می‌تواند مستاجر خود را اذیت کند.

سعید زمانی، کارشناس املاک هستم، می توانید از طریق شبکه اجتماعی معرفی شده در این صفحه با من گفت و گو کنید. کامنت شما نیز برای من محترم است.

صاحب خانه بد

نگاه بالا به پایین صاحب خانه بد

بهتر است خانه ضعیف‌تری انتخاب کنید اما کسی به شما نگاه بالا به پایین نداشته باشد. نمی‌گویم هرکس خانه خوبی دارد نگاه بالا به پایین دارد، هرگز. دارم عرض می‌کنم اگر حتی مجبور شدید، چیزی را فدا کنید. این کار را انجام دهید و زیر بار تحقیر نروید، البته اینطورها هم نیست و واقعا فایل اجاره خوب در هر بازاری پیدا شدنی است. در هر اَمری اِصرار ما روی یک مورد خاص موجبات تحقیر ما را فراهم می‌کند! این قانون را در هیچ مذاکره ای از یاد نبرید، به خصوص مذاکره ای که در جلسه قرارداد با صاحب خانه خود انجام می‌دهید.

بررسی ساختمان مورد اجاره

وقتی می‌خواهیم کمتر اذیت شویم باید برای شناخت وقت بگذاریم. من همیشه می‌گویم برای اجاره ملک، دو بار به بازدید بروید، به خصوص خوب است این دو بازدید در ساعات ظهر و غروب به باشد. تمام طبقات را بررسی کنید که تمیزی، نظافت، سلامت مشاعات، کفش‌های اهالی ساختمان و در کل نظم و انظباط چطور است. در خانه کثیف و بی‌نظم احتمالا کسی به فکر رعایت سکوت و پرداخت شارژ و احترام به حقوق همسایه نیست.

شناخت دقیق صاحب خانه

در ایران هنوز که هنوز است فرهنگ آپارتمان نشینی آن چنان جدی نیست و بسیاری از افراد با همان فرهنگ قبلی و به صورت خانوادگی و کنار هم در یک ساختمان زندگی می‌کنند و گاهی برای کسب درآمد، یکی از واحدهای مسکونی را اجاره می‌دهند. اگر وارد ملک خانوادگی موجر می‌شوید بدانید دردسرهای فرهنگی دارید و اگر با شما هم فرهنگ نباشند، حسابی اذیت می‌شوید.

فرض کنید شما غیر مذهبی باشید و آنها کاملا مذهبی یا برعکس، خلاصه این هم به بررسی ساختمان مورد اجاره برمی‌گردد. مواردی مثل سر و صدای همسایگان، صدای اتوبان نبودن مطب و دفتر کار شلوغ در آن ساختمان، همگی موارد مهم در بررسی ساختمان و بازدید ابتدایی ملک است.

بازدید بی مورد از ملک

شاید صاحب‌خانه از دو ماه بعد آغاز قرارداد شروع کند به بازدید دادن برای فروش، همه می‌دانیم این چه دردسر بزرگی است، هم باید در خانه باشیم هم امنیت خانه در خطر است و دست کم اینکه دائما بازدید کنندگان درب را می‌زنند و ما باید تغییر پوشش بدهیم!
در جلسه قرارداد شرط کنید که من تا یک ماه آخر قراردادم به هیچ خریدار یا مستاجری حق بازدید نمی‌دهم. البته قانون می‌گوید می‌توان هرگز راه نداد ولی خب قصد ما تعامل است نه دعوا البته اگر چند سال است در خانه ساکن هستید و بعد سال‌ها موجر قصد فروش کرده، خب معرفت آن است که همکاری کنید، چون خریدار خانه هر ساعتی به منزل شما سر نمی‌زند و وقت ندارد. یا اگر ملک تجاری و اداری است، پس این هم مثل یکی از مشتری‌ها است. در کل با روشن کردن تکلیف قضیه در جلسه قرارداد، خیال‌تان راحت می‌شود.

هزینه تعمیرات

لطفا یک لیست تهیه کنید و داخل آن بنویسید چه وسایلی با چه کیفیتی تحویل گرفته‌اید و بابت پرداخت هزینه تعمیرات احتمالی در همان جلسه اجاره نامه تعیین تکلیف کنید. مثلا اگر پکیج یا موتورخانه این ایرادات را پیدا کرد، صاحب خانه پول می‌دهد یا مستاجر و اگر کولر
و آسانسور این مسائل را داشت چه کسی هزینه تعمیرات را می‌پردازد.

اگر من مستاجر باشم، در بازدید سلامت همه وسایل را چک می‌کنم و در جلسه قرارداد با گرفتن تخفیف، هزینه تعمیرات را خودم بر عهده می‌گیرم. تخفیف در جلسه قرارداد بهتر از وعده سر خرمن تعمیرات است. باز هم شرط اصلی این است که با هر کسی معامله نکنیم و روی یک ملک خاص اصرار بی‌مورد نداشته باشیم. این روزها اگر قرار است هزینه تعمیر بر عهده شما باشد، باید ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون از مبلغ رهن را تخفیف بگیرید، چرا که هزینه وسایل منزل بسیار بالا رفته است.

ماده 486 قانون مدنی: «تعمیرات و کلیه مخارجی که درعین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آن که، شرط خلاف شده یا عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم می باشد.»

برخورد قانونی با صاحب خانه بد

آخرین راه همیشه توسل به قانون است. اگر صاحب‌خانه اصرار داشت پیش از موعد تخلیه به کسی بازدید بدهید و شما رضایت نداشتید، خوب است با پلیس تماس بگیرید که از مراجعه افراد غریبه به درب منزل شما گزارش تهیه کند. تا بعدا بتوانید در شکایت احتمالی از این گزارش استفاده کنید. با چنین کاری بعید است دیگر صاحب خانه کسی را برای بازدید از ملک بفرستد.

در مورد نپرداختن هزینه تعمیرات اساسی که طبق قانون وظیفه موجر است، باید قبل از انجام تعمیرات به شورای حل اختلاف رجوع کرده و درخواست کارشناس (تامین دلیل) کنید تا بعدا بتوانید شکایت کنید.

در مورد مزاحمت اخلاقی و فرهنگی نیز راهکار مراجعه به پلیس است، به خصوص مستاجران خانم خیلی اوقات با این مشکل روبرو هستند.

درباره حیوان خانگی هم خوب است در جلسه قرارداد توافق و این توافق را مکتوب کنید. شاید اصلا صاحب خانه نپذیرفت و قراردادی امضا نشد که البته این برای دو طرف بهتر است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *