شیوه استعلام کد رهگیری در سامانه املاک/ ویدئو

شیوه استعلام کد رهگیری در سامانه املاک را به دو روش ویدئویی و نوشتاری به شما آموزش داده ایم که در ادامه مطلب شرح آن را می‌خوانید.

من سعید زمانی، کارشناس املاک هستم. کامنت های شما برای من موجب مسرت است و اگر نیاز به مشاوره ملکی در زمینه حقوقی یا سرمایه گذاری دارید، می‌توانید از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در همین صفحه پیام بدهید.

اعتبار سامانه املاک

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور از ابتدای سال 1399 بر اساس مصوبه هیات وزیران فعالیت الزامی و اجباری خود در سراسر کشور را آغاز کرد. صد البته پیش از آن هم این سامانه فعال بود اما در سال 99 اتاق اصناف ایران به کلیه واحدهای صنفی مشاوران املاک دستور داد که تمام قراردادهای مبایعه نامه و اجاره نامه خود را در این سامانه ثبت و ضبط نمایند. صحبت را از اینجا شروع کردم که بدانید درخواست کد رهگیری برای هر قراردادی حق قانونی خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر است و این مهم سبب شده است تا با قابل رهگیری بودن معاملات املاک از فروش یک واحد مسکونی به چند نفر که در قوانین از آن تحت عنوان معامله معارض و فروش مال غیر نامبرده می‌شود پیشگیری شود. کما اینکه نتایج مثبت آن را در بازار شاهدیم و ارتکا به این جرم قضایی نیز به صورت محسوسی کاهش یافته است.

مقابله با عدم صدور کد رهگیری

بسیاری از اوقات مشاوران محترم املاک که مثل هر فرد دیگری برای تامین منافع خود در تلاش هستند، از صدور کد رهگیری پرهیز می‌کنند که یکی از دلایل آن می‌تواند مالیات ارزش افزوده یا مالیات بر درآمد دفاتر املاک باشد.

گاهی هم موجرین یا فروشندگان تلاش می‌کنند از صدور کد رهگیری جلوگیری کنند تا به این وسیله و در صورت امکان مالیات کمتری را به اداره دارایی بپردازند. صد البته که کارشناسان اداره دارایی برای تعیین مالیات روش های اختصاصی خود را دارند و این پنهان کاری ها آن چنان هم در میزان مالیات پرداختی موثر نیست. با این همه شما می‌توانید در جایگاه خریدار یا مستاجر ایشان را برای صدور کد رهگیری الزام و اجبار کنید.


در صورت تمایل می‌توانید تصویر نامه اتاق اصناف ایران را از این لینک دانلود کنید و به مشاور املاک محترم یا فروشنده و موجری که مانع از صدور کد رهگیری می‌شود نشان دهید.

شیوه استعلام کد رهگیری

استعلام کد رهگیری مراحل آسانی دارد.
ابتدا سایت ایران املاک و یا عبارت “استعلام کد رهگیری املاک” را در جستجوگرهای مختلف از جمله گوگل سرچ کنید.
سپس وارد سایت شده روی آیکون استعلام کد رهگیری کلیک کنید.
در صفحه ورود سامانه اگر با تلفن همراه وارد سایت شده اید تنظیمات مرورگر گوشی خود را روی نمایش دسکتاپ(Desktop site) قرار دهید.

کد ملی یکی از طرفین معامله و کد رهگیری مبایعه نامه یا اجاره نامه را وارد کنید.

کد امنیتی سایت برای جلوگیری از ورود ربات ها را خوانده و اعداد آن را در کادر مشخص شده، تایپ کنید و در نهایت آیکون جستجو را کلیک کنید،

پس از چند لحظه این سایت برای شما لینک دانلود فایل پی دی اف ارائه می‌دهد که این فایل شامل مهمترین بخش های مبایعه نامه یا اجاره نامه مورد نظر است. در ضمن اگر کد رهگیری ناصحیح و فیک باشد یا اینکه کد ملی طرف معامله صحیح نباشد، سامانه هیچ نتیجه ای به شما نخواهد داد.

در ادامه مطلب آموزش تصویری این شیوه استعلام کد رهگیری را که به همت آموزشگاه مجازی ملک شناسی تهیه شده است، ملاحظه بفرمایید:

 

این ویدئوی آموزشی را با کیفیت و حجم دلخواه خود از این لینک دانلود بفرمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *