راه حل تخلیه نکردن، بازدید ندادن و تخریب ملک توسط مستاجر

راه حل تخلیه نکردن ملک توسط مستاجر، بازدید ندادن او برای مستاجر جدید، تخریب عمدی ملک برای آزار و اذیت موجر و عدم پرداخت اجاره بها و شارژ حقیقتا ساده نیست اما در این نوشته برای صاحب خانه ها پیشنهادات و راهکارهای ویژه داریم.

من سعید زمانی کارشناس املاک هستم، اگر نیاز به مشاوره دارید در شبکه اجتماعی معرفی شده به ما پیام دهید و حتما برای ما کامنت بگذارید.

راه حل تخلیه نکردن ملک

موجران، مخاطب اصلی این نوشته

با این مقدمه مهم شروع می‌کنم که اکثر مستاجران تاج سر ما هستند و به عنوان مشتری، احترام به آنان برای دفاتر املاک و صاحب خانه‌ها یک وظیفه قانونی و اخلاقی است. این نوشته درباره گروه کوچکی از مردم صحبت می‌کند.
مثل همیشه توصیه می‌کنم اولویت شما در انتخاب مستاجر اخلاق و منش باشد نه مبلغ ودیعه و اجاره ماهیانه. گویی دارید به خواستگار ملک خود پاسخ می‌دهید. چرا که ملک و سرمایه شما قرار است دست کم برای یک سال نزد او امانت باشد یا به قول قانون مدنی یک سال مالک منافع خانه مسکونی و مغازه شما باشد.

اما فرض کنیم مستاجر به هر حال بد رفتار از آب درآمد. در این حالت با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم و راه حل چیست؟

راه حل تخلیه نکردن ملک با توسل به بخشنامه تمدید اجباری اجاره نامه

اولین و بزرگترین مشکل که منشا آن بخشنامه جدید تمدید اجباری قرارداد اجاره نامه است. این است که مستاجر خانه را تخلیه نکند و بخواهد با مبلغی کمتر از تورم واقعی ملک تمدید اجباری انجام دهد. در این مورد دو راهکار قانونی وجود دارد. یکم اینکه مالکیت خانه را به
دیگری منتقل کنید یعنی بفروشید و او بتواند به عنوان مالک جدید درخواست تخلیه ملک را داشته باشد.
دومی این که تنها مالک یک خانه یا واحد مسکونی باشید و در دادگاه بگویید خودم یا کسی از نزدیکان من به این خانه نیاز داریم. در این صورت هم ممکن است بتوانید دستور یا حکم تخلیه ملک را دریافت کنید.

بازدید ندادن خانه برای متقاضیان اجاره

مشکل دوم، بازدید ندادن است. موعد تخلیه نزدیک است. مستاجر به شما می‌گوید پول ودیعه را می‌خواهم اما بازدید نمی‌دهد. قانون چه می‌گوید؟ اینکه شما حقی ندارید و مستاجر حق دارد تا روز آخر قرارداد هیچ بازدید کننده ای را به خانه راه ندهد و هیچ همکاری با شما نکند. در ضمن ودیعه را هم راس تاریخ مقرر باید بپردازید. البته طبق قانون مبلغ ودیعه در لحظه تحویل گرفتن کلید، باید از سوی موجر به مستاجر پرداخت شود.

این تعهداتی است که خودتان در قرارداد اجاره نامه پذیرفته اید و حالا حقی برای تقابل با آن ندارید. خب راه حل چیست؟
اگر پول دارید که ودیعه را بپردازید و کلید ملک را بگیرید. اگر ندارید چاره‌ای نیست. باید قرض کنید یا اینکه اجازه دهید مستاجر از مجاری قانونی برای شکایت اقدام کند. که کار سختی است و احتمالا به همکاری با شما رضایت خواهد داد. به هر حال توافق برای او هم از رفتن به دادگاه راحت تر است.

اگر هیچ همکاری نکرد و بازدید نداد و شکایت نیز نکرد. شما هستید که باید بابت تمدید قرارداد یا تخلیه شکایت کنید. در واقع این مشکل راه حل آسانی ندارد. پس صبوری پیشه کنید.

عدم پرداخت اجاره بها یا شارژ ماهیانه

مشکل سوم: نپرداختن هزینه ها است. بسیاری از مستاجران هستند که اجاره ماهیانه یا شارژ ملک را نمی‌پردازند. در زمینه شارژ سایر اهالی ساختمان حق دارند طبق قانون تملک به شورای حل اختلاف شکایت کنند و با مجوز قانونی انشعابات مشاع و امکانات مشاع همسایه بدحساب را قطع کنند.
اما در مورد اجاره بها، عرف قرارداد اجاره نامه این است که ذکر می‌کنند اگر مستاجر دو ماه یا ۶۰ روز اجاره ماهانه پرداخت نکرد باید قرارداد او فسخ شود و این حق را به موجر می‌دهند اما اگر این شرط در قرارداد شما نبود هم می‌توانید بابت دشواری مالی ایجاد شده از دادگاه درخواست فسخ قرارداد را داشته باشید.

مقابله با تخریب عمدی خانه

بحث چهارم هم این است که مستاجر اقدام به تخریب عمدی در ملک کند. یکی از نکات مهم اجاره نامه این است که در آن ذکر کنید ملک با چه شرایطی اجاره داده می‌شود. چه امکاناتی دارد و غیره. بر همین اساس می‌توانید بابت تخریب ایجاد شده در ملک شکایت کرده و درخواست کارشناسی و تامین دلیل کنید. در مورد این مساله ویدئوی وکیل نظری را تماشا کنید.
بدانید که همواره مسیر قضایی مسیر آخر است و باید تمهیداتی اندیشید که کار به آن جاها نکشد.

 

مطلب مرتبط:

صاحب خانه بد و 6 راه حل برخورد با مسئله

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *