در خرید ملک از تعاونی ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش خرید از تعاونی های املاک در بیشتر نقاط کشور از جمله منطقه چیتگر تهران، پردیس و پرند دارای پنج اصل مهم در شناخت و معامله است از جمله تحقیقات میدانی، نظارت پیشرفت کار، میزان بدهی، تاخیر تحویل نوساز مسئله مالکیت

من سعید زمانی هستم، کارشناس املاک، همواره می‌توانید از طریق شبکه اجتماعی معرفی شده در این صفحه با من گفت و گو کنید و یا از طریق این لینک در خواست خود برای قیمت یابی و همراهی در جلسه قرارداد ملکی را ثبت نمایید.

 

پیش از خواندن ادامه مطلب، ویدئوی من در همین زمینه را تماشا کنید تا نکاتی مهم به آن بیافزایم:

در صورت تمایل می‌توانید ویدئو را با حجم و کیفیت دلخواه خود از اینجا دانلود نمایید:

اصول پیش خرید ملک از تعاونی ها ( چیتگر )

پیش خرید از تعاونی برای سرمایه گذاری ملکی

بیشتر مردم تصور می‌کنند که سرمایه گذاری در زمینه املاک کار آسانی است و همواره هر نوع ملک و املاکی در حال افزایش قیمت خواهد بود. دست کم در چهل سال گذشته به طور معمول این اتفاق رخ داده است اما توصیه می‌کنم توجه کنید که افزایش قیمت ملک و املاک یک قاعده همیشگی نیست.

دوستی داشتم که قصد داشت در زمینه املاک کشور کانادا دست به سرمایه گذاری بزند، به من خبر داد که این کار را انجام داده است و گفت پولم را ملک کرده ام و خیالم برای همیشه راحت شد.

گفتم اینطور نیست که ملک املاک همیشه و در هر شرایطی رخ بدهد. این تنها در ایرانی است که طی سال های گذشته به دلایل گوناگون ملک و املاک، کاهش قیمت شدیدی را تجربه نکرده است.

با توجه به این مقدمه باید بگویم که پیش خرید ملک از تعاونی برای همه مردم سرمایه گذاری مناسیی نیست، به خصوص اگر خودتان فعال اقتصادی هستید و می‌دانید در کجا می‌شود بهتر سود گرفت.

اما برای اینکه بتوانیم سرمایه گذاری ملکی معقولی داشته باشیم و یا به کمک هزینه های اقساطی تعاونی ها خانه دار شویم، انتخاب بدی نداشته‌ایم. به خصوص اگر آپارتمان مورد نظر به غرب تهران نزدیک تر باشد.

نکات پیش خرید از تعاونی های املاک

تاخیر در تحویل واحد مسکونی

به عنوان اولین مسئله در پیش خرید از تعاونی املاک، بایستی به تاخیر در تحویل ملک نوساز از یک سال تا چندسال اشاره کرد.

بیشتر سازندگان محترم منطقه 22 یا سایر تعاونی ها در کشور، بیش از یک سال تاخیر دارند اگرچه هستند تعاونی اهایی که به موقع پول می گیرند و کار را هم انجام می‌دهند و البته که نام شان در میان فعالان صنعت املاک بلند آوازه است مثل تعاونی ابنیه آکام یا شرکت آرین سازه که چند پروژه را به موقع تحویل داده و خوش قول بوده اند.

سنگین شدن اقساط ملک

دومین مسئله احتمالی، سنگین شدن اقساط است. پیش خرید از تعاونی های املاک با توجه به وضعیت تورمی امروز معمولا با اقساط شناور همراه است. یعنی شرکت همان موقع انعقاد قرارداد به شما می‌گوید که اقساط پروژه با توجه به افزایش هزینه ساخت تغییر خواهد کرد.

این مسئله یعنی در صورتی که تمایل دارید به صورت پیش خرید از تعاونی، ملک بخرید تورم را هم در نظر بگیرید اینطور نیست که مثل وام بانکی بعد از مدت قسط سبک شود، بلکه اقساط شما بعد از مدتی سنگین تر هم خواهد شد و این نیاز به محاسبه توان مالی شما دارد.

پیش خرید از تعاونی

سند مالکیت رسمی

سومین امری که باید هنگام پیش خرید از تعاونی مدنظر داشت این است که تا سال ها خبری از سند رسمی نخواهد بود و این یعنی کاهش اعتبار مالی شما و نیز کاهش ارزش ملک شما نسبت به املاک سند دار، به نظر من بهتر است از پروژه هایی ملک بخریم که سابقه گرفتن سند رسمی برای مشتریان خود را دارند. برخی شرکت های سازنده اساسا به دنبال گرفتن پایان کار ساخت برج ها و صورت مجلس تفکیکی اداره ثبت نمی‌روند.

در عین حال ممکن است با توجه به قانون جدید در دست تصویب که برای صدور سند رسمی سخت گیری می‌کند مجبور شوید، بعدا جریمه سنگینی برای گرفتن پایان کار سند را به عنوان مالک واحد مسکونی خودتان بپردازید.

عدم پرداخت هزینه پارکینگ و انباری

خیلی از اوقات مجبوریم آپارتمان در حال ساخت را از اشخاص بخریم و نه خود تعاونی، در این مواقع خوب است برای استعلام به تعاونی برویم و در مورد پرداخت هزینه های انباری و پارکینگ، بررسی های لازم را انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *