تحویل ندادن ملک توسط سازنده و راه حل آن

اگر از سازنده ملکی خریدیم و تحویل نداد راهکار چیست

تحویل ندادن ملک توسط سازنده یا تاخیر طولانی مدت در تحویل معمولا به دو دلیل کلی رخ می‌دهد، کاهش سرعت عملیات عمرانی ساختمان یا اختلافات مالی میان طرفین معامله اما در هر صورت بایستی با تعامل یا دعوای قضایی حل و فصل شود.

در این ویدئو آقای وکیل نظری برای رفع این مشکل راهکار می‌دهند، این را تماشا کنید تا درباره موضوع بیشتر صحبت کنیم:

می‌توانید این فایل ویدئویی را با حجم و کیفیت دلخواه خود دانلود کنید: اگر سازنده ملک را تحویل نداد چه کنیم

مهمترین دلایل تحویل ندادن ملک توسط سازنده

ممکن است سازنده در تحویل ملک شما تاخیر کند و برای شما نیز دائم بهانه بیاورد. اما خود شما باید بتوانید حدس بزنید که چرا کار به تاخیر افتاده است. تحویل ندادن ملک توسط سازنده به چند دلیل کلی رخ می‌دهد.

کندی در اجرای عملیات عمرانی

مهمترین علت تحویل ندادن ملک توسط سازنده این است که مراحل اجرایی و عمرانی ساختمان طبق پیش بینی او انجام نشده است. در این مورد بهتر است تا حد امکان فرصت بدهید اما در صورتی که این مسئله بخواهد زیان آور باشد، باید از قبل آن را پیش بینی کرد و جریمه تاخیر تحویل سنگین برای سازنده تعیین نمود.

کمبود بودجه عملیات عمرانی

خیلی اوقات سازنده پیش فروش می‌کند و حین انجام کار با توجه به تورم بیش از 50 درصدی قیمت مصالح در چند سال گذشته، به مشکل کمبود نقدینگی و بودجه برمی‌خورد. اگر با او قرارداد محکمی داشته باشید مجبور است متراژ بیشتری از ملک را بفروشد و کار را تکمیل کند اما اگر قرارداد وجه التزام کافی نداشته باشد، سازنده تلاش می‌کند واحد خود را نگه دارد و به سرمایه گذاران خود ضرر بزند.

در این زمینه مهمترین مسئله تحقیق درباره سوابق سازنده است. که چقدر بودجه دارد، چند پروژه کامل کرده است. می‌تواند از جای دیگری تامین بودجه کند و آیا اساسا اهل تاخیر در تحویل ملک هست یا خیر؟

تحویل ندادن ملک توسط سازنده

مساله مالکیت

گاهی از اوقات دلیل تحویل ندادن ملک توسط سازنده مسئله مالکیت است. یعنی یا سازنده خودش مالک آپارتمانی که فروخته نیست یا در زمین ملک شریک است و سوی شرکای مشاعی خود حق فروش ملک در مرحله خاصی را نداشته است.

خاطرم هست که چند سال پیش در منطقه 7 تهران یکی از سازندگان با وجود اینکه مالکیت تمام عرصه را نداشت و در واقع برای ساخت ملک قرارداد مشارکت در ساخت امضا کرده بود تمام واحدهای مسکونی حتی سهم مالکان عرصه (زمین) را هم فروخته بود و از دسترس خارج شده بود. حالا خریداران مانده بودند و دعوای قضایی با مالکان عرصه داشتند.

به هرحال سازنده همه شرایط ظاهری را برای اینکه مدعی مالکیت شود دارد و چه موقعیتی بهتر از این برای کسی که اهل کلاهبرداری است. پس در صورت تحویل ندادن ملک توسط سازنده بایستی این موضوع مالکیت نیز جزو نگرانی های اصلی خریدار باشد که البته از دو مورد قبلی کمتر رواج دارد.

اختلافات مالی

اختلافات مالی بر دو دسته هستند یکی اینکه میان سازنده و خریدار اختلاف مالی ایجاد شده باشد. در این زمینه باید محکم قرارداد بنویسید معمولا سازندگان برای عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت اقساط توسط خریدار حق فسخ می‌گذارند، شوخی بردار هم نیست. چون قانون پیش فروش از این حق فسخ حمایت کرده است، دادگاه هم به راحتی حق فسخ سازنده را تایید می‌کند.

به همین دلیل است که تاکید کردم خریدار هم باید وجه التزام سنگین و جریمه روزانه برای تعهدات سازنده محترم بگذارد، به این صورت که وجه التزام قرارداد به ارزش 30 درصد قرارداد باشد و وجه التزام روزانه هم سه برابر میزان اجاره روزانه ملک باشد.

شیوه محاسبه جریمه روزانه

برای محاسبه جریمه روزانه ابتدا رهن ملک را حساب کنید، سپس رهن را به صورت 100 میلیون رهن = 3 میلیون تومان اجاره، به اجاره تبدیل کنید. عدد حاصل را به 30 تقسیم کرده و اجاره یک روز در همان زمان عقد قرارداد را به دست آورید، سپس همین عدد را در 3 ضرب کنید تا حاصل آن یک رقم جریمه منطقی و الزام آور برای سازنده محترم ملک باشد.

اختلافات غیر مالکیتی سازنده با شرکا

گاهی هم ممکن است علت تحویل ندادن ملک توسط سازنده ای که به شما آپارتمان فروخته است صرفا دعوای شخصی و اختلاف با شرکای مالی یا مشاعی باشد.

سازنده به دلایل مختلف مالی و اخلاقی ممکن است با صاحبان زمین یا سرمایه گذار خود به اختلاف بخورد، مثلا بر سر مساله خرید سهم نوساز مالک، بر سر قیمت، عدم انجام تعهدات درباره کیفیت ساخت و دهها مسئله دیگر، این می‌تواند موجب تحویل ندادن ملک توسط سازنده یا تاخیر در دریافت پایان کار و سند رسمی واحدهای مسکونی بشود.

در این مورد تنها راه حل خریدار تحقیقات قبل از خرید و نیز بررسی کامل قرارداد مشارکت و سایر اسناد مالکیتی است. این کارها ریسک خریدار در این زمینه را به حداقل می‌رساند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *