نحوه بازپس گرفتن مبلغ ودیعه از موجر

اگر صاحب خانه مبلغ ودیعه را پس نداد چه کنیم

بازپس گرفتن مبلغ ودیعه به روش قانونی امکان پذیر است. در گام اول کافی است با ارائه قرارداد اجاره و فیش پرداختی ودیعه خود به نزدیک ترین شعبه شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه فرمایید.

من حجت نظری، وکیل ملکی هستم. برای گفت و گو با من می‌توانید از شبکه اجتماعی معرفی شده در این صفحه استفاده کنید و نیز می‌توانید از من برای همراهی در جلسات قرارداد خود دعوت به عمل آورید.

پیش از مطالعه توضیحات نوشتاری ویژه این پست، ویدئوی آموزشی زیر را ببینید:

همچنین می‌توانید این فایل ویدئویی را از لینک اختصاصی آن با حجم و کیفیت دلخواه خود دانلود بفرمایید: اگر صاحب خانه مبلغ ودیعه را پس نداد چه کنیم

 

دلایل پس ندادن ودیعه چیست

در حقیقت باید در مورد دلایل اصلی موجران در مورد پس ندادن ودیعه صحبت کنیم تا روش بازپس گرفتن مبلغ ودیعه نیز برای ما شفاف شود.

اولین دلیل این است که موجر پول ندارد که ودیعه شما را پس بدهد. مثلا چون ملک او هنوز به مستاجر جدید واگذار نشده است. برای رفع این مشکل باید مستاجران با صاحب خانه خود همراهی کنند و اجازه دهند صاحب خانه در یک ماه پایانی قرارداد به متقاضیان ملک بازدید بدهد.

دومین دلیل این است که صاحب خانه می‌خواهد ودیعه را برای تامین هزینه و خسارت های ملک نزد خود نگه دارد مثلا معتقد است که مستاجر به ملک او آسیب زده و حالا باید از ودیعه یا رهن او مبلغی را کم کرد و طرفین در این مورد توافقی ندارند.

سومین دلیل هم این است که اساسا صاحب خانه انسان خوبی نیست و در همه زمینه ها بد حساب است، حالا هم قصد پرداخت حق و حقوق مستاجر را ندارد.

بازپس گرفتن مبلغ ودیعه از مسیر قضایی

برای شکایت قضایی از موجر گام اول مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است. مستاجر بایستی قرارداد اجاره نامه و فیش پرداختی خود را ارائه دهد تا ادله کافی برای شورا فراهم شود. در ادامه شورا از موجر برای شرکت در جلسه توافق دعوت می‌کند.

در بالا دلایل احتمالی پس ندادن ودیعه توسط موجر بررسی شد. اگر موجر ادعایی در مورد خسارت و هزینه های وارده داشته باشد، در این مرحله می‌تواند درخواست تامین دلیل ثبت کند (یعنی کارشناس بگیرد برای بررسی خسارت های ملک).

اما اگر به هر دلیل دیگری از پرداخت پول خودداری کند، در شورا موظف به پرداخت مبلغ خواهد شد و در صورتی که مشکلات پیچیده تری وجود داشته باشد پرونده از شورا به دادگاه فرستاده می‌شود.

بازپس گرفتن مبلغ ودیعه

سیاست های مورد نیاز برای حل مشکل مستاجر

اگر مستاجر می‌خواهد با دردسر کمتری روبرو باشد، بایستی همانطور که گفته شد به صاحب خانه اجازه دهد برای پیدا کردن مستاجر جدید سریع تر وارد عمل شود، اینطوری هم دست صاحب خانه برای پرداخت پول ودیعه پر است و هم چون تعهدی به فرد دیگری دارد برای حساب و کتاب کردن، عجله می‌کند.

اگر مالک خودش پیگیر مستاجر جدید نشد یا با وجود اجاره دادن، دنبال تخلیه ملک نبود. خوب است که شما در موعد مقرر ملک را تخلیه نمایید و به محل جدید خود بروید در ضمن طبق یک برگه اظهارنامه به ایشان اعلام کنید که ملک را تخلیه نموده و آماده هستید تا ضمن دریافت چک ودیعه، کلید ایشان را تحویل بدهید.

برای تخلیه ملک شاهد هم داشته باشید، مفید است چون اگر نتوانید تخلیه ملک را اثبات کنید، ممکن است بعدا صاحب خانه مدعی شود که شما در ملک ساکن بوده اید و درخواست جریمه روزانه قرارداد اجاره یا دریافت اجرت المثل را طرح نماید. اگر موجر باز هم برای پرداخت ودیعه نیامد، شکایت برای بازپس گرفتن مبلغ ودیعه گریز ناپذیر است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *