بازار متلاطم مسکن و اصول معامله در آن

بازار متلاطم مسکن همان طور که از ذات کلمه تلاطم برمی‌آید می‌تواند برای شما لطمه های بزرگ مالی به همرا داشته باشد. یعنی مجبور شوید مبلغ زیادی روی پول خود بگذارید یا خانه کم ارزش تری بخرید.

این پدیده‌ای است که هر چند مدت یک بار گریبان گیر بازار مسکن در ایران می‌شود. یعنی ملک به شدت صعودی است، ما نیاز داریم خانه مان را جا به جا کنیم و به شدت از تلاطم بازار و جا ماندن از قیمت ملک وحشت داریم. در چونین شرایطی چه باید کرد؟
سعید زمانی هستم کارشناس املاک، اگر سوالی دارید می توانید در شبکه اجتماعی معرفی شده در همین صفحه به من پیام دهید یا در کامنت مطرح کنید.

شناخت بازار متلاطم مسکن

شناخت اقتصادی بازار متلاطم مسکن

اولین گام، شناخت نسبی بازار است در حقیقت ما باید برای تصمیمات بزرگ زندگی خود، آموزش‌های مهم اقتصادی ببینیم. امری که در مدرسه، دانشگاه و حتی گوگل در دسترس ما قرار ندارد، چرا آموختن مهم است؟ چون این آموزش ها واقعا کارآمد است. گاهی تنها به دلیل نادیده گرفتن اصول اساسی اقتصادی در زندگی مالی خود ضررهای عظیم می‌دهیم.

در این زمینه به زودی دوره آموزشی مهم، شناخت بازار مسکن و سرمایه گذاری روی ملک را در همین سایت ملک شناسی ارائه خواهیم کرد. اما برای بررسی و تحلیل بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنم. برای شناخت دقیق تر از وضعیت اقتصاد کشور، به سایت استاد سعدوندی مراجعه کنید. من برای ایشان تبلیغ نمی‌کنم. فقط موضوع این است که در ایران افراد زیادی شبیه اقتصاد دان ها حرف می‌زنند اما توانمندی زیادی ندارند و نمی‌خواهم شما گمراه شوید!

رابطه دلار و قیمت مسکن

قیمت املاک رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد! این حرفی است که اکثر مردم دوست دارند بگویند اما واقعیت این نیست. وقتی ارزش پول کشور در اثر سیاست غلط دولت ریزش می‌کند، دلار، مسکن، شیر، گوشت، سیب زمینی، روغن و هر چیز دیگری که تصورش را بکنید، گران می‌شود. در این لحظه، صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی تصمیم می‌گیرند، پول خود را به بازاری ببرند که نسبت به سیاست گذاری های اشتباه دولتی در دورترین نقطه قرار داشته باشد. این حرف را تکرار می‌کنم در شرایط ریزش ارزش پول ملی، سرمایه گذار تلاش می‌کند پول خود را از تصمیمات دولت دور کند. قاعدتا یکی از نزدیک ترین نقاط به تصمیمات دولت به خصوص در ایران بازار بورس است یا حتی بازارهای تولیدی به شدت تحت تاثیر تصمیمات دولتی است. در بازار ارز نیست اکثر اوقات مهمترین عرضه کننده دولت یا شرکت های وابسته به دولت است.

اما ۲ تا از دورترین بازارها بازار طلا و مسکن است. یعنی این بازارها برای دولت کمترین قابلیت کنترل را دارد. هرچند که دولت ما سیاست‌های اشتباه خود در سایر بخش‌ها را با وضع قانون تمدید اجباری اجاره‌نامه ها به بازار مسکن نیز آورده است. اما همچنان در بخش مسکن امکان حفظ ارزش سرمایه و نیز درآمد غیرفعال اجاره بها وجود دارد.

 

شیوه اقدام در بازار متلاطم ملک

منظور از شرایط بحرانی بازار مسکن وقتی است که دلار در یک روز ۵ هزار تومان گران می‌شود در واقع ارزش پول کشور به شدت در حال ریزش است. خریداران به بازار مسکن هجوم می‌آورد و فروشندگان مال خود را تا حد امکان نگه می‌دارند یا ارتقا می‌دهند. این یعنی فایل فروش کم می‌شود و قیمت هر روز بالا می‌رود. فرض کتید در این شرایط برای ملک طبقه چهارم بدون آسانسور شما بعد از مدت‌ها مشتری خوبی پیدا شده و قصد فروش کرده‌اید، حالا چه کنید؟

اولا به بازار بروید و همان روز قبل از فروش چهار یا پنج فایل را ببینید. اینطوری برای شما روشن می‌شود که اصلا با این پول چیزی دست‌تان را
می‌گیرد یا خیر. دوما، سرعت انتقال مهم است. لطفا کار و شغل تان را تعطیل کنید و برای کار خرید ملک تا صد در صد وقت و تمرکز خود را بگذارید. هر فایلی که از درب ورودی آن راه‌تان دادند ببینید و متوجه باشید برای خرید تنها دو سه روز وقت دارید.

من همیشه به عزیزان و مشتریان خود می‌گویم، قبل از اینکه برای ملک شما مشتری پیدا شود. بازار محله‌ای که قصد خرید ملک دارید شخم بزنید. اما خب چه بسیار هستند کسانی که گوش به این حرف‌ها نمی‌دهند. تاکید می‌کنم «قبل از پیدا شدن مشتری شخم بزنید» اگرچه روشن است که اول باید ملک خود را بفروشید و سپس بخرید. در عین حال نکته بسیار بسیار مهم این است که در بازار بحرانی حداقل ۶۰ درصد پول ملک را پای مبایعه‌نامه از خریدار بگیرید و برای تحویل سریع ملک آماده باشید. چون کسی با پول کم به شما خانه نخواهد فروخت.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *