اقاله قرارداد ملکی و 3 نکته مهم درباره آن

نکات مهم برای فسخ توافقی قرارداد مبایعه نامه

اقاله قرارداد ملکی یا به عبارت معروف فسخ توافقی مبایعه نامه و اجاره نامه، زمانی رخ می‌دهد که طرفین یک قرارداد تصمیم می گیرند با توافقی جدید، قرارداد اولیه را از میان ببرند.

می توانید از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در همین صفحه با ما مشورت کنید یا از ما برای حضور در جلسه قرارداد ملکی خود دعوت به عمل بیاورید.

در این ویدئو وکیل حجت نظری سه نکته مهم درباره اقاله قرارداد را شرح می‌دهد:

می‌توانید این ویدئو را با هر کیفیتی که خواستید از این لینک دانلود کنید:

3 نکته درباره اقاله قرارداد ملکی

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ قرارداد

در علم حقوق اقاله یک توافق جدید میان طرفین یک قرارداد است که در واقع توافق پیشین را از بین می‌برد. این در حالی است که فسخ قرارداد معمولا حقی است که بنا بر شروط ذکر شده در قرارداد یا خیارات قانونی به یکی از طرفین قرارداد اعطا می‌شود.

عموما فسخ قرارداد حقی است که اگرچه قابل اعمال است اما باید توسط مراجع قضایی مورد تایید قرار بگیرد چرا که در غیر این صورت همواره ممکن است طرف مقابل ادعا کند شرایط فسخ قرارداد به وقوع نپیوسته و حقوق قانونی او پایمال شده است.

اقاله قرارداد یا همان تفاسخ اما می‌تواند بدون رجوع به مراجع قضایی نیز تا حد زیادی اطمینان بخش باشد و به فروشنده اجازه دهد مال منقول یا غیرمنقول خود را به فرد دیگری بفروشد.

چگونه اقاله قرارداد ملکی را بنویسیم

نگارش اقاله قرارداد ملکی دارای چند شرط مهم است. اول اینکه لازم است دو طرف قرارداد خودشان در جلسه حضور داشته باشند. احراز هویت شوند و با امضا و اثر انگشت و ذکر تاریخ دقیق تایید کنند که از نظر هر دوی آنها قرارداد حاضر از میان رفته است.

دومین شرط تعیین تکلیف پرداختی های پیشین خریدار است. که کجا و به چه ترتیبی مبالغ وی به او عودت داده می‌شود.

سومین لازمه یک اقاله نامه این است که متنی کامل برای آن نوشته شود. در حقیقت توافق جدید نیز مثل توافق پیشین به صورت کامل به رشته تحریر درآید.

به عنوان مثال برای اقاله قرارداد ذکر شود که در تاریخ …….. طرفین قرارداد مبایعه نامه شماره ……….. برای یک دستگاه واحد مسکونی آپارتمانی به آدرس ………… و کد پستی ……… توافق کردند که قرارداد ذکر شده را به صورت توافقی اقاله کنند. از این لحظه به بعد مبایعه نامه ذکر شده کاملا بلا اثر است، مبالغ پرداختی توسط خریدار محترم آقا/خانم ………………… نیز نقدا فی المجلس (یا طی یک فقره چک بانکی به شماره …) توسط فروشنده محترم آقا/خانم …… به ایشان بازپس داده شد.

روشن است که متن این اقاله نامه می‌تواند از آنچه گفته شد کامل تر باشد. نکته چهارم این است که بایستی قرارداد اقاله نیز شاهدانی بالغ و عاقل داشته باشد. خوب است که دو شاهد مرد یا چهار شاهد خانم پای اقاله نامه شما را امضا نمایند.

پنجم این که برای اقاله قرارداد نیز باید از طرفین قرارداد امضا بگیرید حتی گرفتن اثر انگشت هم به محکم تر شدن اقاله قرارداد شما کمک می‌کند.

اقاله نامه را پشت مبایعه نامه بنویسیم

یک سوال مهم که همیشه حائز اهمیت است اینکه اقاله قرارداد مبایعه نامه یا اجاره نامه را در برگه ای جداگانه بنویسیم یا پشت خود قرارداد اصلی، اگر مبایعه نامه شما کد رهگیری دار است، لازم است تا کد رهگیری توسط صادر کننده آن از سامانه مربوطه حذف شود.

اگر مبایعه نامه یا اجاره نامه شما عادی و قدیمی بود یا کد رهگیری دار بود، تفاوتی ندارد و خوب است روی خود قرارداد، اقاله آن هم ذکر شود تا هیچ کدام از طرفین نتوانند با استناد به مبایعه نامه ادعای مالکیت کنند. اما متن کامل اقاله نامه می تواند پشت قرارداد یا در برگه ای جداگانه نوشته شود و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *