چه کنیم تا زمین و ملک کلنگی ما را راحت تر بخرند

اصول فروش زمین و کلنگی شامل دو بخش مهم است: اسناد و سوابق مالکیتی و از سوی دیگر امکانات و استعداد ملک برای ساخت و نوسازی

کمتر پیش می‌آید که خریدار یک ملک کلنگی یا زمین، تجربه کافی در زمینه خرید ملک نداشته باشد. پس واجب است تا فروشندگان این ویدئو را با دقت بیشتری ببینند.

من سعید زمانی، کارشناس املاک هستم، از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در این صفحه می‌توانید با من گفت و گو و مشورت کنید یا از ما برای حضور در جلسات و تنظیم قرارداد خود دعوت به عمل بیاورید.

پیش از خواندن ادامه مطلب تماشای این ویدئو درباره اصول فروش زمین و کلنگی به عنوان یک مقدمه مهم به شما توصیه می‌شود:

برای دانلود این ویدئو با حجم و کیفیت دلخواه خود می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

اصول فروش زمین و کلنگی چیست/ ویدئو

مفاهیم مهم در اصول فروش زمین و کلنگی

وقتی قصد دارید به عنوان یک فروشنده زمین یا ملک کلنگی خود را بفروشید با اصطلاحات مهم و خاصی روبه‌رو می‌شوید که لازم است درباره آنان بدانید.

کمیسیون ماده 5

این کمیسیون مجموعه ای متشکل از نمایندگان چند نهاد حکومتی از جمله وزارت مسکن و شهرسازی است که درباره کاربری و بهره برداری از زمین های شهری و خارج شهری تصمیم سازی می‌کنند، بعضا تصمیم گیری درباره تغییر کاربری ملک شما بر عهده این کمیسیون است.

این که فرضا زمین 20 هکتاری شما قابل بهره برداری به عنوان باغ و زمین کشاورزی است، یا مدرسه و بیمارستان یا اینکه خیر می‌شود آن را به عنوان مجنمع مسکونی، ساخت ساز کرد را کمیسیون ماده پنج باید تایید کند.

کمیسیون ماده 12

شاید وقتی زمین خود را برای فروش می‌گذارید با این پرسش رو به رو شوید که رای کمیسیون ماده 12 ملک شما چیست؟

به عنوان یکی از اصول فروش زمین و کلنگی لازم است که تکلیف ملک خود با قانون زمین شهری را روشن کنید. قانون زمین شهری به شفافیت می‌گوید هر زمینی که تا امروز آباد نشده، بهره برداری نشده و ساخته نشده متعلق به سازمان زمین شهری وزارت مسکن است حتی اگر سند آن به نام شما باشد!

دستور نقشه

شاید خریدار از شما سوال کند دستور نقشه ملک چیست؟ درخواست صدور دستور نقشه یکی از مهمترین اصول فروش زمین و کلنگی است. اگر یک قطعه زمین دارید که رای کمیسیون ماده 5 و ماده 12 آن روشن است، سریع تر اقدام کرده و درخواست صدور دستور نقشه را به شهرداری منطقه بدهید.

دستور نقشه گواهی است که در آن شهرداری به صورت رسمی به شما اعلام می‌کند حق ساخت چند طبقه به چه مساحتی و چه نسبتی از زمین را دارید. میزان عقب نشینی چقدر است و چند درصد تراکم دارید.

همه این موارد برای سازندگان که خریداران اصلی زمین و کلنگی هستند بسیار مهم است.

سند مالکیت

ارائه اسناد مالکیت مستحکم یکی دیگر از اصول فروش زمین و کلنگی است. محکم ترین نوع سند مالکیت، سند دفترچه ای است که از قدیم تا به امروز همه مالکان و دست به دست فروش در آن ذکر شده باشد تا با خواندن آن هم تکلیف مالکیت فعلی شما روشن شود هم بنیادی نبودن ملک تان را اثبات کند. درباره سند بنیادی در بندهای بعدی شرح خواهم داد.

مبایعه نامه و قولنامه ها

اگر زمین شما از اساس سند مالکیت تک برگ و دفترچه ای رسمی ندارد، قاعدتا مبایعه نامه ای یا به اصطلاح معروف قولنامه ای است.

اگر یک ملک قولنامه ای دارید یا سابقه ثبتی دارد که بایستی تمام قولنامه های آن (مبایعه نامه ها) تا مالک سند رسمی که اولین فروشنده است موجود باشد وگرنه مالکیت شما در محاکم قضایی به سختی قابل اثبات است.

اگر هم ملک شما اساسا سابقه ثبتی ندارد و از ابتدا قولنامه ای بوده باید هم سلسله قولنامه ها موجود باشد و هم شواهدی که بتواند مالکیت شما بر ملک را در دادگاه اثبات کند.

اصول فروش زمین و کلنگی

سوابق ثبتی و مالکیتی املاک بنیادی و شخصی

یکی از مهمترین سوال های خریداران زمین و کلنگی این است که ملک شما بنیادی است یا خیر. یکی از اصول فروش زمین و کلنگی همین است.

به طور واضح تر زمین ها و املاکی در کشور وجود دارد که مالکان آن به هر دلیلی محکوم شده و اموال آنان مصادره شده است. خیلی از آنان امروز در کشور نیستند و خود ملک هم توسط یک بنیاد یا نهاد حکومتی تملک گردیده و سپس واگذار شده است.

ریسک خرید چونین املاکی این است که شاید بعدها قانون عوض شود و مالک قبلی مدعی زمین و کلنگی و باغ خود شود. کما اینکه در گذشته هم شاهد این نوع پرونده ها بوده ایم، اتفاقا هم مالک قدیمی موفق شده و تملک کرده است.

این ریسک مثل هر ریسکی قیمت دارد، برای همین ملک بنیادی هم مشتری کمتر دارد و هم قیمت پایین تری دارد. اگر ملک شما بنیادی نیست، پس باید یا با حفظ کپی سند دفترچه ای یا سلسله قولنامه ها یا استعلام سوابق مالکیتی ملک این مهم را به خریداران اثبات کنید.

استعلام سوابق مالکیتی استعلامی نیست که اداره ثبت منطقه به راحتی به شما ارائه کند و دریافت آن کار سختی است. حتی اگر شما هم نتوانید بگیرید خریدار و سرمایه گذار حتما خودش برای دریافت آن اقدام خواهد کرد، یکی از اصول فروش زمین و کلنگی این است که برای چونین استعلامی به خریدار زمان کافی بدهید و در صورت لزوم در اداره ثبت همراهی کنید.

استعلام منابع طبیعی

سازمان منابع طبیعی همانطور که از اسم آن برمی‌آید مسئول دفاع و حفظ منابع طبیعی ایران اعم از مراتع و جنگل ها است. بر اساس اصول فروش زمین و کلنگی برای فروش زمین خود در جایی که گمان می‌رود منابع طبیعی روی آن دست بگذارد باید استعلام منابع طبیعی را بیاورد که روشن شود این سازمان در مورد ملک شما ادعایی ندارد.

نکته مهم این است که اولا زمین هایی که در جوار جنگل و کوه و دشت و ساحل و دریا هستند بیش از همه واجب است قبل از فروش این استعلام را دریافت کنند و دوما شاید یک ملک استعلام قدیمی منابع طبیعی داشته باشد و در آن زمین بدون مشکل باشد اما در استعلام جدید تصمیم سازمان عوض شده و ملک را جزو اراضی منابع طبیعی اعلام کند، برای همین گفتم دریافت استعلام از اصول فروش زمین و کلنگی است.

استعلام جهاد کشاورزی

این یکی در واقع همان بحث کمیسیون ماده 5 است. اینکه وزارت کشاورزی در کمیسیون مربوطه اعلام نظر کند ملک شما دیگر قابل بهره برداری به عنوان زمین کشاورزی نیست و این یکی از عوامل کمک کننده برای تایید طرح شما در کمیسیون ماده 5 باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *