استعلام وکالت نامه و اهمیت آن

استعلام وکالت نامه بسیار مهم است چرا که بسیاری از معاملات ملکی نه به صورت مستقیم با مالک سند رسمی که به صورت وکالتی انجام می‌شود.

من سعید زمانی هستم، کارشناس املاک، اگر نکته و سوالی دارید می‌توانید در شبکه اجتماعی معرفی شده در همین صفحه به من پیام دهید، در ضمن کامنت شما مایه افتخار ماست و به آن پاسخ می‌گوییم.

شخصیت طرف قرارداد

معاملات املاک، اعم از پیمانکاری، مشارکت، خرید، فروش، رهن، اجاره یا هر چیزی مانند آن، به دو صورت معتبر است. اولی اصالتا، یعنی امضای شخص مالک سند رسمی پای قرارداد است و او موظف است با مدارک شناسایی و سند رسمی خودش را برای خریدار و دلال (مشاور املاک) احراز هویت نماید.

دیگری اینکه معامله وکالتا انجام می‌شود، یعنی یکی از طرفین معامله یا هر دو طرف آن وکیل شخص دیگری هستند که قاعدتا باید حافظ منافع ایشان نیز باشند.

وکیل رسمی یا وکیل در معاملات

وقتی از وکالت صحبت می‌کنیم به نظر می‌رسد که داریم درباره وکلای رسمی دادگستری صحبت می‌کنیم اما در این نوشته در حقیقت صحبت از سند رسمی وکالت، اعم از بلاعزل یا قابل عزل است. تفاوت در چیست؟ وقتی کسی را در مورد یک مال یا همه اموال خود وکیل می‌کنید او می‌تواند در همان زمینه خاص وکالت شما را عهده دار شود، مثلا بخرد، بفروشد یا اجاره دهد. اما وکلای دادگستری در دادگاه و مراجع قضایی نیز می‌توانند کار شما را به پیش ببرند. امکانی که در انواع دیگر وکالت وجود ندارد.

در این نوشته درباره استعلام سند رسمی وکالت (وکالت محضری) با شما مخاطبان صحبت می‌کنیم.

استعلام آنلاین وکالت در معامله

اگر در بازار ملک مشاور، سرمایه گذار یا سازنده باشید، به خوبی می‌دانید که سرعت در استعلام اسناد و مدارک چقدر مهم است. مثلا اگر در همان جلسه بشود استعلام کرد موضوع به آسانی قابل حل است و می‌شود با خیال راحت مبایعه نامه را امضا و جلسه را ترک نمود اما وقتی هر لحظه در مورد سلامت یک مدرک و سند مهم تشکیک وجود دارد، کار بسیار سخت می‌شود.

سایت استعلام اسناد رسمی

همانطور که گفتیم وکالت نامه محضری هم یک سند رسمی است. اپلیکیشن ها و نرم افزارهای گوناگونی برای استعلام اسناد وجود دارد. اما بهترین سایت که هم معتبر است و هم اکثر اوقات در دسترس شما قرار دارد، ثبت من یا my.ssaa.ir است.

انواع استعلام وکالت نامه

بدیهی است که استعلام آنلاین تنها برای وکالت نامه هایی کاربرد دارد که رمز تصدیق و شناسه یکتا دارند. یعنی اینکه آنقدرها قدیمی نیستند.

اما گاهی در معاملات با وکالت نامه های عادی و محضری بسیار قدیمی رو به رو می‌شویم. برای وکالت نامه های محضری قدیمی راهی جز مراجعه به دفترخانه محل ثبت آن وجود ندارد. احتمالا فقط آن دفترخانه است که می‌تواند از وکالت نامه مذکور و یا معامله ای که شما با توجه به آن انجام داده اید دفاع کند اگرچه ممکن است بتوانید از سایر دفاتر رسمی یا اداره ثبت اسناد هم به نتیجه برسید.

اما برای وکالت نامه های عادی یا غیر رسمی چه کار کنیم؟

این نوع از سند اساسا قابل استعلام نیست، به طور کلی پیشنهاد می‌کنم که هر کدام از قراردادهای ملکی اعم از وکالت، صلح، هبه و غیره را فقط به صورت رسمی در دفترخانه انجام دهید تا معتبر باشد، در غیر این صورت راهی برای استعلام نیست و دادگاه نیز تنها به رای شاهدان معامله یا قرارداد توجه می‌کند.

آموزش تصویری استعلام وکالت نامه

در ویدئوی زیر که می‌توانید آن را با حجم و کیفیت دلخواه خود از این لینک دانلود کنید. به آموزش شیوه استعلام سند رسمیِ وکالت نامه یا هر نوع سند رسمی دیگری که شناسه یکتا و رمز تصدیق دارد پرداخته ایم:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *