استعلام سند ملکی و اهمیت آن + ویدئو

استعلام سند ملکی به دو صورت است. بسته به اینکه سند رسمی مورد نظر تک برگ باشد یا دفترچه ای. به عبارت دیگر سند ملک شناسه یکتا داشته باشد یا نداشته باشد.

من سعید زمانی هستم، کارشناس املاک، برای ما کامنت بگذارید و اگر سوالی دارید و مشاوره می‌خواهید، از طریق شبکه اجتماعی معرفی شده در همین صفحه به من پیام دهید.

وقتی برای خرید ملکی می‌رویم که سند رسمی دارد، استعلام آن کار مهمی است چرا که یک ملک به دلایل مختلفی می‌تواند ممنوع المعامله باشد.

سند ملکی در رهن بانک است

یکی از این دلایل در رهن بودن است. یعنی ملک در رهن بانک یا یکی از موسسات مالی باشد، البته امری متداول است که در این موارد ملک با مبایعه نامه به فروش می‌رسد و فروشنده پس از معامله ملک خود را از رهن بانک یا موسسات مالی آزاد می‌کند. با این همه قانون این مبایعه نامه را معتبر نمی‌داند و اگر کار به دادگاه و دعوای قضایی برسد، رای دادگاه این است که مالک حق فروش ملکی که در رهن دیگران است نداشته. صد البته بعید است چونین مشکلی برای ملک 5 میلیاردی که فرضا 300 میلیون وام دارد رخ بدهد. چون به علت پایین بودن مقدار وام، فروشنده دردسر عدم پرداخت را به جان نمی‌خرد. اما در وام های سنگین، بسیار پیش می‌آید که بانک در مورد ملک ادعای مالکیت کند و قانون نیز با او همراه است.
شخصا پرونده ملک نوسازی را به خاطر دارم که خریدار منتظر صدور سند تک برگ واحد مسکونی خود بود، غافل از اینکه سازندگان وام سنگینی روی سند مادر (زمین) گرفته اند و اقساط آن را نیز پرداخت نکرده اند. حالا بانک مدعی مالکیت تمام ساختمان بود و از نظر قانونی حق داشت. روشن است این نگرانی در مورد املاکی که سند رسمی مالکیت آنها به سرعت به شما منتقل شود، وجود ندارد، چرا که قطعا فروشنده با بانک تسویه حساب کرده و سپس سند رسمی ملک را انتقال داده است.

استعلام بازداشت یا توقیف بودن سند

ممکن است ملک یا مالک آن بنا به حکم قضایی توقیف، ممنوع المعامله یا بازداشت باشند. علت این حکم هر محکومیتی می‌تواند باشد، از جمله بدهی، کلاهبرداری و موضوعی مشابه که برای شما دردسرهای عظیم ایجاد می‌کند.
در این موارد استعلامی که اصطلاحا آن را بند ز می‌نامیم بسیار مهم است. استعلام بند ز شامل چهار نکته اساسی درباره ملک است. یکم: اینکه تمام یا قسمتی از ملک با حکم قضایی بازداشت نباشد، دوم: اینکه ملک در طرح های تملک هیچ یک از نهادهای دولتی قرار نگرفته باشد. سوم: در مراجع قضایی برای ملک حکم ابطال سند یا انتقال مالکیت صادر نشده باشد (حتی حکم غیرقطعی هم در استعلام می‌آید) و چهارم: درخواست صدور سند المثنی توسط مالک ثبت نشده باشد.

استعلام سند دفترچه ای ملک

برای استعلام سند دفترچه ای یا اساسا هر سند رسمی که شناسه یکتای آن صادر نشده است راهی جز مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه نداریم، بدیهی است که مالک سند برای این امر باید ضمن در دست داشتن مدارک شناسایی خریدار را همراهی کند. قاعدتا اداره ثبت به هیچ مراجعه کننده ای به جز مالک رسمی یا وکیل قانونی او پاسخگو نخواهد بود.

استعلام سند ملکی تک برگ

این امر از طریق سایت my.ssaa.ir در بخش املاک و کاداستر امکان پذیر است. تنها کافی است به اطلاعات روی سند از جمله کد ملی مالک، پلاک ثبتی اصلی و فرعی، شناسه یکتا یا همان شماره دفتر املاک الکترونیکی و استان و واحد ثبتی ملک، دسترسی داشته باشید. این سایت در پاسخ به استعلام شما، مشخصات عمومی ملک، اصالت سند، در رهن و بازداشت بودن یا نبودن ملک را اعلام می‌کند.

آموزش تصویری

در این ویدئو که به همت سایت ملک شناسی تهیه شده است، می‌توانید مراحل استعلام آنلاین سند رسمی تک برگ املاک را به صورت تصویری آموزش ببینید:

در صورت تمایل می‌توانید این ویدئو را با حجم و کیفیت دلخواه خود از اینجا دانلود کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *