7 ویژگی یک آپارتمان خوش نقشه چیست

تفاوت های آپارتمان خوش نقشه و بد نقشه چیست

آپارتمان خوش نقشه دارای یعنی آپارتمانی که نقشه آن از نگاه اکثر خریداران استاندارد است. فضاهای آن نورگیر، اتاق ها جا دار، ستون ها در جای مناسب و کلیه فضاها فاقد پرتی و قناسی است.

من سعید زمانی، کارشناس املاک هستم. اگر در مورد این نوشته سوال و نظری دارید، کامنت بگذارید. همچنین می‌توانید از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در این صفحه با من مشورت کنید یا از ما برای حضور در جلسات قرارداد خود دعوت نمایید.

خرید آپارتمان خوش نقشه یک مسئله سلیقه‌ای است. شاید یک آپارتمان از نظر من خوش نقشه باشد و از نظر شما نباشد. این چیزی نیست که به سادگی بتوان برای دیگران تعیین تکلیف کرد اما در این نوشته می‌خواهم یادآوری کنم که رعایت چه نکاتی کمک می‌کند که یک ملک استاندارد بخریم و بعدا بتوانیم به راحتی ملک خریداری شده را بفروشیم.

آپارتمان خوش نقشه

1- ارتفاع سقف استاندارد و کف مسطح در آپارتمان خوش نقشه

یک آپارتمان خوش‌نقشه، باید ۲۸۰ سانتی متر ارتفاع دیوار داشته باشد. یعنی درست از کف تا سقف باید ۲۸۰ cm باشد. اگر این عدد تا ۳/۵ متر افزایش یافت هم خوب است و خانه را دلباز تر می‌کند اما بیشتر از آن، گرم و سرد کردن آپارتمان و خانه را سخت می‌کند، اگر کمتر بشود هم خب خانه دلگیر می‌شود، به خصوص برای بانوان که به این مسائل حساس هستند.

برای سازندگان عزیز دردسر درست نکنم، ساخت خانه استانداردی برای ارتفاع دیوار دارد و این طور نیست که سازنده بتواند با سلیقه خودش ارتفاع سقف و در کل ساختمان را زیاد کند، ساختمان‌های با سقف بلندتر از ۳ متر در واقع ویلاها و خانه‌های خیلی لوکس هستند.

در مورد کف هم این نکته مهم است که کف آپارتمان حداقل پستی و بلندی را داشته باشد، به خصوص برای کودکان خردسال و افراد سالخورده یا دارای مشکلات جسمی که راحت به زمین می‌خورند و ممکن است آسیب ببینند.

۲- نداشتن ستون وسط آپارتمان یا خانه

در تعریف ستون های یک آپارتمان خوش نقشه باید بگویم. ستون‌ها لزوما زشت نیستند، مثلا شاید با زدن یک دکور یا ویترین بشود آنها را پوشاند، اما به هر شکل بخشی از فضا را اشغال کرده و خانه را بدفروش می‌کند.

در واقع موقع فروش هرکس بیاید به خانه شما ایراد می‌گیرد، حتی اگر آن را پسندیده باشد. علت وجود ستون هم همانطور که می‌دانید صرفه جویی در مصرف مصالح است وگرنه مهندسین اگر بخواهند تقریبا اکثر ستون‌های بد جا را می‌توانند حذف یا جابه‌جا کنند.

ستون ها هرچقدر که به دیوار نزدیک تر باشد و آسیب کمتری به زوایای ملک بزند، زیبا تر است. در بازدید برخی از املاک به خصوص ساختمان‌های بتنی متوجه می‌شوید که ستون بخشی از وسط سالن یا اتاق خواب را گرفته و عملا پرتی زیادی ایجاد کرده است. این واحد مسکونی دیگر به هیچ عنوان آپارتمان خوش نقشه به حساب نمی‌آید.

۳- پرتی و قناسی آپارتمان

یک آپارتمان خوش نقشه نباید پرتی و قناسی داشته باشد یا به عبارت بهتر خوب است حداقل پرتی و قناسی را داشته باشد.

پرتی به فضاهایی گفته می‌شود که عملا برای اهالی آپارتمان هیچ کارآیی ندارد، یعنی نه می‌شود وسیله گذاشت و نه استفاده درستی کرد. مثل فاصله ستون با دیوار. یا ورودی بزرگ از راهرو ساختمان و یا هرچیزی مشابه این فضاها که ناکارآمد هستند.

اما قناسی یعنی خانه یا زمین آن بد حالت است. در حقیقت درست این است که خانه چهارگوش باشد حالا برخی مربعی می‌پسندند و برخی مستطیل، اما تقریبا هر شکل هندسی غیر از این از نظر اکثر مردم قناسی است و لقب بد نقشه می‌گیرد.

۴- عرض مناسب

آپارتمان نباید اتوبوسی باشد. این اصطلاحی معروفی است که مردم درباره خانه‌های با عرض یا بَر کم می‌گویند. عرض کم برابر است با مشکل در چیدن وسایل و دلگیر شدن فضا، یعنی خود شما و هر مهمانی کلافه می‌شوید و احساس خستگی خواهید کرد. به نظر من یک آپارتمان خوش نقشه دست کم باید ۶ متر عرض مفید داشته باشد.

عامل اصلی این که آپارتمان شما عرض مناسب دارد یا ندارد، متراژ بر اصلی ساختمان است. بر در واقع همان عرض زمین ملک نسبت به معبر (کوچه) است. برای ساختمانی که هر طبقه یک واحد دارد 6 متر بر و برای ساختمانی که هر طبقه دو واحد یا بیشتر دارد دست کم 13 متر بر مورد نیاز است. تا هم محل چرخش ماشین در پارکینک متناسب باشد هم آپارتمان خوش نقشه دربیاید.

۵- نورگیر

شهرداری به خصوص در تهران فقط در حالتی جواز ساخت می‌دهد که همه فضاها نورگیر داشته باشد. اما شما هم برای خرید باید این را در نظر بگیرید، حالا میزان نور دیگر سلیقه‌ای است. مثلا ملک پشت به آفتاب از نظر اکثر مردم چندان مطلوب نیست.

اگر بخواهم ساده تر بگویم آپارتمان شمالی در ساختمان شمالی که هیچ پنجره رو به جنوب یا شرق ندارد زیاد محبوب خریداران نیست یا نور آفتاب از پنجره رو به غرب در فصل تابستان بسیار آزار دهنده است. در این زمینه فرهنگ شهرهای مختلف ایران تفاوت دارد.

مثلا در مناطق کویری ملکی که آفتابگیر نباشد محبوب تر است اما در تهران اکثر مردم به دنبال آپارتمان و خانه رو به آفتاب هستند.

۶-پرایوسی

یعنی خصوصی بودن فضای یک آپارتمان خوش نقشه برای اهالی آن، مثلا اگر در پذیرایی میهمان داشتیم اعضای خانواده در اتاق خواب بتوانند راحت باشند، پذیرایی دید مستقیمی به اتاق خواب و حمام نداشته باشد.

پرایوسی مناسب یعنی درب حمام و توالت نیز مستقیم به پذیرایی باز نشود و یک راهرویی در برابر آنها باشد. این مساله بسیار مهم است و زندگی در خانه را لذت بخش می‌کند به خصوص در خانه‌های دوبلکس پرایوسی بسیار ارزشمندی برای ساکنان وجود دارد.

۷- تعداد خواب باید با متراژ تناسب داشته باشد

بگذارید با عدد و رقم توضیح بدهم. مثلا برای واحد زیر ۶۰ متری، ۲ اتاق خواب واقعا زیاد است و پذیرایی شما بسیار کوچک می‌شود. پس آپارتمان خوش نقشه زیر شصت متر، قاعدتا یک اتاق خواب دارد.

یا اگر ملک بالای ۸۰ متری تک خواب بخرید بعید است بعدا به راحتی مشتری پیدا کنید. چون مردم در آن متراژ، انتظار دو اتاق خواب دارند (البته در مناطق گران قیمت مشتری دارد) یا مردم از آپارتمان بالای ۱۳۰ متر انتظار ۳ اتاق خواب دارند نه کمتر!

از نظر سایت ملک شناسی، تناسب متراژ آپارتمان و تعداد اتاق خواب در یک آپارتمان خوش نقشه باید به شرح زیر باشد:

زیر 60 متر آپارتمان، 1 اتاق خواب

بین 60 تا 120 متر، 2 اتاق خواب.

از 120 متر به بالا هم دست کم سه اتاق خواب یا بیشتر

 

می‌توانید مطالب زیر را هم درباره خرید آپارتمان ببینید:

 

مزیت های خرید آپارتمان نوساز چیست؟ سعید زمانی

 

کیفیت بازسازی ملک چگونه قابل تشخیص است؟/ویدئو

 

محاسبه قدرالسهم و نقش آن در سرمایه گذاری ملکی/پادکست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *