آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور یا پارکینگ مزاحم بخریم؟

آیا خرید آپارتمان بدون امکانات، به صرفه است؟

خرید آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور می‌تواند یک چالش و نیز یک فرصت باشد. از جمله معایب این آپارتمان‌ها پایین بودن کیفیت زندگی، سرعت نقدشوندگی کندتر و نیز قیمت اجاره بهای کمتر است اما مهمترین مزیت آن قیمت ارزان تر برای معامله ملک است.

من سعید زمانی هستم، کارشناس املاک، از طریق شبکه های اجتماعی معرفی شده در این صفحه می‌توانید به من و آقای وکیل نظری پیام دهید و از ما برای کارشناسی ملک، جلسات معامله و دعاوی ملکی خود دعوت به عمل بیاورید.

آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور

آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور

این نوشته درباره آپارتمانی است که یک نقص اساسی دارد. شاید آپارتمان‌های زیادی در بازار املاک موجود باشد که پرتی دارد، بد نقشه است، نورگیر ضعیف دارد، انباری ندارد، پُر واحد است و دیگر عیوبی مثل این که فاقد حساسیت خیلی بالاست اما آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور یعنی ملک رسما ناقص است.

در خرید آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور بدانید که اساسا هر ساختمانی که بیش از 3 طبقه روی همکف (یعنی 4 طبقه) باشد، باید آسانسور را در طراحی آن لحاظ کرد و احداث پارکینگ آزاد نیز تاکید قانونی دارد و امری سلیقه ای نیست اما تخلف از این دو قانون زیاد پیش می‌آید که دلایل و نتایج آن را بری شما خواهم گفت.

نبود آسانسور در ساختمان

در ساختمان‌هایی که آسانسور ندارد. طبقه یک نقص و ایرادی ندارد، در مورد طبقه دوم، ایرادات قابل چشم‌پوشی است ولی طبقه سوم به بالا معیوب به حساب می‌آید.

ما معمولا در محاسبه قیمت این نوع از آپارتمان‌ها، برای طبقه سوم، ۱۵ درصد و برای طبقه چهارم ۲۰ درصد قیمت را کمتر در نظر می‌گیریم. البته نسبت به طبقه اول همان ساختمان مسکونی

حال پرسش این است که آپارتمان بدون آسانسور طبقه سوم و چهارم بخریم یا نخریم؟

در این مسئله سه موضوع را در نظر داشته باشید:

1- کمتر پول می‌پردازید و می‌توانید در محله بهتری بخرید که این مزیت کمی نیست.

2- در بازار متوسط و خراب، فروش این آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور خیلی سخت است. یعنی باید تخفیف زیاد بدهید، صبور باشید و آنقدر در بازار املاک فروشنده باشید تا چونین موردی فروش برود.

3- آدم همیشه سالم نیست. وقتی که بیمار هستید، یا شکستگی در دست و پای شما و یا اعضای خانواده‌تان باشد، آپارتمان بدون آسانسوری که در طبقات سوم به بالا باشد، تبدیل به عذاب شما خواهد شد.

نداشتن پارکینگ

اول اینکه خب پارکینگ برای خودش شان و قیمتی دارد. در محله هایی که ملک ارزان است، پارکینگ اساسا جدا از آپارتمان فروش می‌رود. نبود پارکینگ حالات مختلفی دارد. اگر آپارتمان کوچک باشد. زیر ۶۰ متر باشد. حتی بدون پارکینگ بودن هم عیب نیست. این نوع خانه‌ها مشتری دارند و حتی می‌شود برای سرمایه‌گذاری هم آپارتمان زیر ۶۰ متر بدون پارکینگ خرید.

ولی برای محله‌های گران قیمت و یا آپارتمان‌های مسکونی ۸۰ متر به بالا، نبود پارکینگ واقعا نقص است. در هر محله ای پارکینگ قیمتی دارد. از ۱۵۰ میلیون در نظر بگیرید تا دو میلیارد تومان، بدیهی است که در محله‌های گران قیمت، اگر آپارتمانی پارکینگ نداشته باشد، این عدد از قیمت آپارتمان کم می‌شود.

در مورد آپارتمان‌های سه خوابه یا بالای ۱۳۰ متر، معمولا خریدار انتظار دو پارکینگ و بیشتر را دارد. این یعنی در محله‌های گران قیمت، آپارتمان ۳ خوابی که یک پارکینگ دارد، شاید از قیمتش کم نشود ولی مشتری آن در بازار کمتر می‌شود. همه آنچه در مورد آپارتمان بدون پارکینگ و آسانسور گفتیم از شرایط بازار که رکود باشد یا رونق نیز تاثیر پذیر است.

پارکینگ مزاحم

طبق قانون شهرداری و قانون تملک آپارتمان‌ها چیزی به نام پارکینگ مزاحم وجود ندارد. در حقیقت اینکه در سند یک آپارتمان بنویسند پارکینگ مزاحم یک نوع بخشش است که کمیسیون ماده 100 شهرداری در مورد تخلف سازنده انجام داده و در اِزای آن جریمه دریافت کرده است. اما به هرحال در سندها آمده است.

پارکینگ مزاحم در واقع اکثر اوقات نتیجه ساخت زمین‌هایی است که بَر آنها کم است. این یعنی برای اینکه ماشین را در پارکینگ خود بگذارید باید یک ماشین دیگر جابه‌جا شود. دردسر این است که باید هربار با همسایه خود هماهنگ شوید. اگر همسایه اذیت‌کن باشد که هیچی بعد از مدتی، از خیر استفاده از پارکینگ مزاحم خود می‌گذرید.

پارکینگ مزاحم را باید نصف قیمت پارکینگ اختصاصی در همان محله در نظر بگیرید. ملک را هم بد فروش می‌کند، اما این هم می‌گویم در مورد آپارتمان کوچک زیاد هم ملک را خراب نمی‌کند. چون خیلی از کسانی که در آپارتمان کوچک ساکن می‌شوند به خصوص اجاره نشین‌ها، ماشین شخصی ندارند مثلا موتور سیکلت دارند که پارکینگ مزاحم هم برای آن کافی است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *